Covid-19-pandemien førte til nedstengning av landet, og mange bedrifter måtte kaste om på planer og strategier. I en artikkelserie har vi intervjuet en rekke bedrifter for å høre hva som skjedde med markeds- og kommunikasjonsarbeidet dette året.
Korona-krisen og tiltakene som ble gjort for å hindre smitte har ført til endringer i alle bransjer. Selv om vi har vært i samme båt, så har opplevelsen vært svært ulik. Mens noen deler av næringslivet har fått seg en skikkelig nesestyver, opplever andre oppgang.
En rekke ledere har delt sine erfaringer om endringer i markeds- og kommunikasjonsarbeidet, og under har vi samlet disse intervjuene. Tusen takk til alle som har ville fortelle om hvordan de har navigert i dette nye farvannet.
– Vi stoppet all markedsføring
Reiselivsnæringen fikk bråstopp og daglig leder Maria Kristiansen hos Tromsø Lodge & Camping forteller om en stor overgang fra fullbooket med utenlandske vinterturister til stengte dører.
Korona ga oppussingsfest
Med ingen aktivitets- eller treningstilbud var det mange som tok tak i oppussingsprosjekter på hjemmebane. Hos Bygger´n opplevde de trafikkrekord på nett og at mange tok kontakt via chatten for å spørre om tips og råd, forteller markedsdirektør Markus Berget.
Flere ønsket raskere internett hjemme
Hjemmekontor og hjemmeskole førte også til større etterspørsel etter bedre bredbånd og rådgivning rundt trådløsdekning, sier markedssjef Marthe Hov Jacobsen i Trollfjord Bredbånd.
Erstattet frokostseminar med webinar
Selskapet Jobbnorge leverer tjenester og løsninger knyttet til rekruttering, og merket nedgang da koronaen kom. Noen av de planlagte aktivitetene ble likevel gjennomført, dog på en annen måte. Da frokostseminaret ble erstattet av et webinar fikk de større deltakelse og nye kunder, forteller daglig leder Jan Solhaug.
– Det føltes som å løpe maraton
For senterleder Veronica Evertsen ved Nerstranda kjøpesenter ble riktig og nok informasjon i alle kanaler det viktigste. Markedsarbeidet ble dreiet over fra det kommersielle, og over til viktige funksjoner som renhold, sikkerhet og drift.
Full gass i «nytt» farvann
Maritim sektor har tradisjonelt sett holdt tilbake med digital markedsføring, men under koronakrisen ga Moen Marin full gass på sosiale medier. Det ga effekt, forteller salgs- og markedsdirektør Kjersti Strand.