fbpx

Maria: – Vi stoppet all markedsføring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Reiselivsbedriften Tromsø Lodge & Camping stengte dørene og permitterte alle ansatte da korona-krisen kom til Norge. Nå håper de på en sommer full av norske turister som skal kose seg på den bynære campingplassen.

I denne artikkelserien ser vi på hva som skjedde med markedsføringen og kommunikasjonsarbeidet til ulike bedrifter da Covid-19 snudde opp ned på den verden vi kjente.

Først ut er Maria Kristiansen, daglig leder ved Tromsø Lodge & Camping. Campingplassen i Tromsdalen eies av idrettslaget TUIL, og har ulike hytter i tillegg til utleie av plasser til campingvogner og bobiler. Tromsø Lodge & Camping har de siste årene investert mye i fellesområder og nye hytter, ikke minst for å møte den økte vinterturismen til Tromsø og Nord-Norge.

Tromsø Lodge & Camping tilbyr aktiviteter for hele familien. Her kan du bo i hytte eller komme med campingvogn eller bobil. Foto: Vegard Stien, Visit Tromsø
Tromsø Lodge & Camping tilbyr aktiviteter for hele familien. Her kan du bo i hytte eller komme med campingvogn eller bobil. Foto: Vegard Stien, Visit Tromsø

Torsdag 12. mars er D-dagen

– Hva gjorde du den dagen da du forsto at koronaviruset ville få en effekt på din bedrift og deres kunder?  

– Torsdag 12. mars er for meg D-dagen. Jeg sov ikke godt den natten, og kalte inn til allmøte dagen etter for å snakke med alle ansatte. I forkant av møtet hadde jeg vært i møte med ledelsen i TUIL. Det var dager med heftig planlegging, krisemaksimering og tanker om hvordan vi skal overleve dette.

– Hvordan har koronaviruset påvirket din bedrift og arbeidshverdag? 

– Det har påvirket svært mye. Vi stengte ned bedriften den påfølgende mandagen. Resepsjonen og hyttene ble stengt. Det eneste vi holdt åpent er caravan-leie for dem som leier fast. Fellesområdene ble også holdt åpent for disse. Alle ansatte utenom meg ble permittert umiddelbart.

Noen få bobilgjester er kommet tilbake, men daglig leder Maria Kristiansen håper sommersesongen gir stort innrykk av norske gjester. Foto: Camilla Solheim, iNord

Ny markedsstrategi

– Hvilke endringer gjorde dere umiddelbart i markedsarbeidet deres?  

– Vi stoppa alt markedsarbeid. Den første måneden gjorde vi ingenting. Etter at «søringkarantenen» ble opphevet, og vi merket at folk slipper litt taket, har vi begynt å ta opp igjen arbeidet litt.

Les også: Naturopplevelser eller storby i sommer? På Tromsø Lodge & Camping får du begge deler!

– Hvilke endringer måtte dere gjøre i markedsstrategien, da dere forsto at situasjonen kom til å vare lengre enn kanskje først antatt? 

– Det vi har gjort er å begynne å se nærmere på det norske markedet og tenke litt i den retningen. Samtidig vet vi at utenlandsmarkedet er der, selv om de ikke booker eller reiser hit nå. Vi må nå de som sitter ute i verden. Vi vet at Tromsø er et populært reisemål på vinteren, og vi håper og tror at noen av dem er tilbake neste vinter.

Les også: 5 tips og råd: Markedsføring og kommunikasjon i koronaens tid

– Hvilke erfaringer har dere gjort dere hittil? Hva har gitt deg flest bekymringer og hvilke nye muligheter har dere sett? 

– Fra å ha helt stengt ned, så begynner vi nå å få noen norske gjester. Folk er opptatt av hygiene og smittetiltak, de er forsiktige, men de har lyst å reise og røre på seg. Bobilfolk er begynt å komme i helgene, de sier at de er lei av å sitte hjemme. Vi hadde ingen gjester i april, nå i mai er det noen og i juni tror jeg det kommer enda flere.

Campingplassen i Tromsdalen ligger idyllisk til ved Tromsdalselva. Den er utgangspunkt for mange opplevelser innover i dalen og opp på fjellet. Foto: Vegard Stien, Visit Tromsø

Håper på rekordsommer

– Hvordan ser dere for dere veien videre, og hvordan tror du at du oppsummerer i august?  

– Jeg håper at vi har hatt masse norske turister, masse barnefamilier, vennegjenger og bobilfolk. Vi har hatt tidenes beste sommervær, og mange har kommet for å se den fine byen og campingplassen vår. Sommeren ble bra, på tross av korona! Nå er det nesten slik at jeg tror det også, smiler Maria.  

Les også: Dette må du «vanne» med for at bedriften skal vokse

Gratis e-bok:

Viktige møteplasser som messer og konferanser er avlyst på grunn av Korona-pandemien. Hva skal til for å erstatte de fysiske møteplassene med digitale løsninger?

Sjekk ut vår gratis e-bok om digital vekst og leadgenerering.