fbpx
Camilla Solheim hjemmekontor

5 tips og råd: Kommunikasjon og markedsføring i koronaens tid

Korona-pandemien er over oss, og myndighetene har innført strenge virkemidler for å redusere smitte-eksplosjon. Hva betyr det for hvordan vi kommuniserer og markedsfører? Både medarbeidere og kunder har behov for informasjon. 

Korona-utbruddet har så langt fått dramatiske konsekvenser for mange bedrifter. I den første fasen er spesielt reiselivsbedrifter, restauranter og barer, og de som driver kulturbasert næring hardest rammet, men også andre næringer har for alvor begynt å merke konsekvensene. 

Hva skal du gjøre når kundene slutter å handle hos deg på grunn av korona – eller andre dramatiske hendelser i samfunnet? Skal du trykke på stoppknappen, eller skal du prøve å holde enkelte ting gående? Og hvordan skal du egentlig kommunisere eller markedsføre dine produkter og tjenester i en slik krise? 

1. Skaff deg oversikt

Mange ser på kommunikasjons og markedsføring som det enkleste å stanse, uansett hvilket tiltak det er snakk om. Mange har sikkert gjort det allerede, men det aller viktigste nå er å sette seg ned og prøve å få oversikt over hva som skjer og hvilke konsekvenser denne situasjonen kan få for dere. 

Hvis det fortsatt er mulighet for drift, må du også vurdere om det er mulighet til å bruke noen ressurser på kommunikasjon og markedsføring. Vi må klare å holde to tanker i hodet samtidig. Det er unntakstilstand nå, men det kommer bedre tider, og da bør du være rigget og klar til å møte kundene og konkurransen på nytt. 

Markedsføring er én ting, men det er klart at det også handler om hvordan du skal kommunisere i en krise. Både medarbeidere og kunder vil ha bruk for god kommunikasjon i denne perioden. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap ser på kommunikasjon og informasjon som helt nødvendig i en krise.

Det handler om intern kommunikasjon som dine medarbeidere vil trenge for å gjøre en god jobb, enten de er på jobb eller på hjemmekontor. Det handler om kommunikasjon med dine kunder, både hvordan du håndterer krisen og hvordan du eventuelt følger opp dine kunder i denne krisen.

I all krisekommunikasjon er den viktigste regelen: Hold deg til fakta, fortell det du vet og begrunn dine avgjørelser. 

2. Se på kommunikasjons- og markedsføringskanalene 

Etter at du har skaffet deg oversikt over situasjonen, bør du gå igjennom de kanalene du bruker og eventuelt se på nye. Hvilke kanaler ser ut til å gi mest igjen, både med tanke på innsats og pengebruk? Et godt råd er å gå inn i analyseverktøyene du har tilgjengelig. Vi vet at mange i det daglige ikke har tid til å analysere sin markedsføring – kanskje er det nå du skal ta deg den tida? 

Noen viktige analyser du bør gjøre:  

  • Se på trafikken på nettsiden din: Hvilke kanaler kommer trafikken fra? Hvilke deler av nettsiden er mest besøkt? Har du noen viktige landingssider som ikke får nok besøk – hvorfor? Har du gode nok verktøy som fanger opp dine besøkende og tar dem videre inn i kundereisen? 
  • Sosiale kanaler: Her kan du også gå til analysedelen og stille de samme spørsmålene? Hvem er mine følgere, hva er det de liker (og ikke liker) og hva er det jeg gjør som skaper mest engasjement? 
  • Nettaviser og annen digital annonsering: I en krise flokker folk seg til nettaviser for å lese siste nytt og holde seg oppdatert. iNord er en del av Polaris Media, som eier en rekke nettaviser i hele Norge. Alle opplever nå en enorm økning i antall sidevisninger og antall unike brukere. Her kan du nå potensielt mange nye kunder.
  • Kan du kommunisere på en annen måte enn tidligere? Streaming, webinarer eller nyhetsbrev kan være gode kommunikasjonsmetoder.

LES VÅRE NETTAVISER HER: iTromsø, Folkebladet, Harstad Tidende, Framtid i Nord, VOL.no og Altaposten.

3. Vurdér (og juster) budskapet ditt

Mange bedrifter trykket på «stopp»-k­­nappen for markedsføring før helga, men det er også flere som tilsynelatende har «glemt» hva som ligger i publiseringskalenderen. 

Det er utrolig viktig at du nå går igjennom budskapet i de kampanjene du kjører, og justerer innholdet ditt. Folk flokker seg til nettavisene og sosiale kanaler, og vi ser at de også ønsker innhold som ikke handler om korona. Legg en demper på salgsfokusert kommunikasjon, og se heller om du kan publisere innhold som gir inspirasjon, er til nytte eller gir økt kunnskap.  

LES OGSÅ: De tre T-ene i innholdsmarkedsføring

Med så mange som nå sitter på hjemmekontor/karantene, er det mange som har ekstra god tid foran datamaskinen og på mobilen. Vi er alle avhengig av at det vises at det er en viss normalitet i samfunnet og at vi har tro på at «vi står han av».

Det er også viktig å kommunisere slik at folk forstår deg. Det er forskjell på om du skal formidle korona-informasjon til barn eller til eldre. 

Tenk også på hvordan innholdet ditt kan oppfattes. Opptre smakfullt. Dette er ikke situasjonen hvor du skal skaffe deg flere følgere ved å gjennomføre Facebook-konkurranser hvor en flaske antibac er premie. Vi som forbrukere reagerer sterkt på bedrifter som bevisst utnytter den krisesituasjonen vi er inne i nå. 

Markedsføring og kommunikasjon handler i stor grad om å spille på følelser, men i en krise er det ekstra viktig å opptre varsomt.

4. Kan du rigge for bedre tider? 

Vi lever midt i en unntakstilstand, og det er nettopp det det er. Det er unntak og krise. Men én dag er krisen over, og da er vi sterkere enn noen gang. Selv om ingen kjøper akkurat nå, så er det mange som drømmer. De drømmer om hva de skal gjøre, hva de har lyst til – og de er på nett og undersøker opplevelser, produkter og tjenester. Det gjør de i dag. 

Dette er tiden for å gjøre det «indremedisinske» som du vanligvis ikke har tid til. Lage en god strategi for markedsføringen din, analysere de tiltakene du allerede gjør i dag, vurdere nye tiltak, lag det gode innholdet som du vanligvis ikke rekker å skape og være synlig i de kanalene som din målgruppe er i – som gjør at din bedrift blir husket når ting begynner å normalisere seg igjen.

HAR DU SETT DENNE? B2B-markedsføring: Hvordan havne til topps på Google?

Det kommer en tid der markedet er mer stabilt, og en tid der kundene dine er klare til å begynne å bruke penger igjen. Da gjelder det å være klar til å møte markedet på nytt, og den dagen møter du best dersom du ikke har ikke stengt helt igjen, men greid å opprettholde en viss aktivitet under krisen. 

5. Følg alltid rådene fra lokale og nasjonale myndigheter

Det viktigste av alt i denne krisen er å følge rådene fra lokale og nasjonale myndigheter. Både kunder og medarbeidere følger med, og i denne dugnaden som pågår, ønsker vi å vite at både dem vi handler oss i dag og senere, har gjort sin del av dugnaden, fulgt rådene og tatt vare på både medarbeidere og kunder.

Har du noen spørsmål? Jeg tar gjerne en – uforpliktende og gratis – samtale med alle som vil, om du er usikre på hvordan din virksomhet bør kommunisere eller hvilke tiltak som passer best for dere akkurat nå. Ring gjerne meg eller noen av mine kollegaer på telefon, eller send en melding eller e-post, så skal vi svare så fort som mulig. Vi sitter selv på hjemmekontor, og er ikke i karantene. Vi er fullt operativ på mail, telefon eller videosamtale. 

Ønsker du å lese mer? Det er flere som har skrevet klokt om krisen:

Tormod Sperstad: Hvordan kommunisere og markedsføre din bedrift i kriser?
Elin Solvang: I krise – bruk klarspråk
Astrid Valen-Utvik: 7 kommunikasjonsråd for sosiale medier i krisetid
Kommunikasjonsforeningen: Korona-kommunikasjon – ikke en spurt, men en maraton
DSB: Veileder i kontiniutetsplanlegging

2 hendelser på “5 tips og råd: Kommunikasjon og markedsføring i koronaens tid”

  1. Tilbakeping: Er jeg virkelig klar til å bli en løve? | iNord AS

  2. Tilbakeping: Strømming: Derfor bør bedriften din vurdere det nå | iNord AS

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *