fbpx

Nå ut med innholdet ditt: finn riktig kanal for riktig målgruppe!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Okei, du har produsert et stykke skikkelig godt innhold, og er klar for å dele det med verden. Hva nå? Hvilken kanal bør du velge?

Du har gjort hjemmeleksa di: du har hatt en tydelig målgruppe, og en buyer persona, i tankene under produksjonen. Du har tatt hensyn til hvor din buyer persona er i sin kjøpsreise, sånn at du best mulig kan treffe med innholdet ditt. Alt er på stell. Nesten. Nå må du bare finne den beste kanalen for distribusjon.

Vær der målgruppa er

Det handler nemlig ikke bare om hva din målgruppe vil ha – det handler også om hvor din målgruppe befinner seg.

Du må være der målgruppa di er, for å sørge for at målgruppa finner ditt fantastiske stykke innhold! Og ikke minst: du må sørge for at ditt fantastiske stykke innhold er tilpasset kanalen der målgruppa di befinner seg. Phu!

Les også: Innholdsmarkedsføring for B2B-bedrifter

Finn riktig kanal

Det finnes mange måter å finne fram til riktig kanal på, og det være en god idé å se til statistikk og undersøkelser.

Statistisk Sentralbyrå (SSB) presenterer for eksempel jevnlig Norsk Mediebarometer, som er et fint sted for å få en pekepinn på hvem du når gjennom ulike medier.

Riktig målgruppe

For eksempel: Norsk Mediebarometer 2018 viser at det er personer mellom 67-79 som er de mest ivrige fjernsynstitterne. Hele 86 prosent ser på fjernsyn en gjennomsnittsdag, og de ser da gjennomsnittlig 181 minutter – tre timer!

I aldersgruppen 20-24 er derimot tallet helt nede på 33 prosent, og de ser gjennomsnittlig 65 minutter – en knapp time. Ergo: Fjernsyn er en kanal der du har større sjanse for å treffe en eldre målgruppe.

Ønsker du å presentere innholdet ditt gjennom podkast-formatet, passer det derimot bedre å rette seg mot en yngre målgruppe enn fjernsynspublikummet. 24 prosent av aldersgruppen 25-44 lytter til podkast en gjennomsnittligdag, mot kun 6 prosent i aldersgruppa 67-79, 10 prosent i aldersgruppa 45-66 og 14 prosent i aldersgruppa 16-24.

Les også: B2B-markedsføring: Hvordan havne til topps på Google?

Sosiale medier

Oftest er det allikevel internett og sosiale medier som vil være de mest aktuelle kanalene for innholdsdistribusjon – men internett og sosiale medier er jo gaaanske stort, og gaaanske bredt. Her kan Ipsos SoMe Tracker være et godt hjelpemiddel!

Ipsos SoMe Tracker oppdaterer tallene sine hvert kvartal, og gir et godt bilde på hvilke kjønn og aldersgrupper som dominerer innen de ulike sosiale kanalene.

Instagram

Er din buyer persona en ung kvinne, kan for eksempel Instagram være en fruktbar kanal å benytte seg av – her er 57 prosent av brukerne kvinner, og hele 93 prosent av kvinner mellom 18 og 29 år har profil.

I tillegg kan man se at de som har profil på Instagram også bruker den ofte – hele 65 prosent bruker appen daglig!

LinkedIn

LinkedIn er en kanal som flere menn enn kvinner bruker – i dag er balansen 60/40.

Denne kanalen har flest brukere i alderssegmentet 30-39 år (46 prosent av alle menn, 30 prosent av alle kvinner) og 40-59 år (42 prosent av alle menn, 26 prosent av alle kvinner).

Blant brukere med mastergrad, eller høyere utdanning, bruker nesten 1 av 5 LinkedIn daglig.

Pinterest

Det sosiale medier med størst kjønnsubalanse ifølge Ipsos’ målinger er «oppslagstavle»-mediet Pinterest. Her er hele 74 prosent av brukerne kvinner.

Pinterest brukes til å dele bilder og videoer, og «pinne» dem på interaktive og inspirerende tavler med for eksempel stiltips, innredning, hobbyideer eller matoppskrifter.

55 prosent av kvinner mellom 18 og 29 år har profil, men få bruker mediet daglig. Blant de som har profil er det kun 17 prosent som bruker den hver dag.

Hva brukes kanalene til?

Når du skal velge kanal er det også viktig å ikke bare legge vekt på hvem som bruker kanalen, men også hva de brukes til.

Nevnte LinkedIn er jo for eksempel en kanal som brukes innen jobb, rekruttering og networking – og sannsynligvis ikke den riktige kanalen å dele et hefte med kule strikkeoppskrifter i. Da bør man heller pense seg inn mot noen av de sosiale kanalene som i større grad brukes til inspirasjon, hobby og rekreasjon – for eksempel Pinterest og Instagram.

Smale målgrupper

Har du et enda smalere målgruppe – kanskje noen med en helt spesifikk interesse, med en helt spesiell tilhørighet eller annet, kan man gå «dypere» inn. Da kan det være en idé å dele innholdet på Facebook-grupper eller Facebook-sider for temaet, i relevante forum, eller i bransjetidsskrifter.

Jo smalere målgruppen er, jo færre når man ut til, men sannsynligheten er mye større for å virkelig treffe de man faktisk treffer!

Så! På tide med ei kjapp oppsummering: Tenk på hvem du vil nå, og hvor det er mest sannsynlig at du finner dem. Treffer du folk med riktig innhold, til riktig tid, riktig sted er sannsynligheten for å lykkes betydelig større!