fbpx

Innholdsmarkedsføring for B2B-bedrifter

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

I innholdsmarkedsføring for B2B (business-to-business) er det kunden som skal stå i fokus. Markedsføring og annonsering har tradisjonelt vært på annonsørens premisser, og har ofte handlet om å fortelle om produktene sine, pushe pris, samt skape oppmerksomhet.

I innholdsmarkedsføring tenker vi annerledes. Innholdsmarkedsføring handler om å tilby verdifullt og relevant innhold, som kunden selv ønsker – også i markedsføring B2B. Det handler om å hjelpe kunden med deres utfordringer og problemer, gi dem svar på spørsmål, samt tilby gode tips og råd. I tillegg kan innholdsmarkedsføring handle om å gi leserne gode historier, og underholdning. Verdi, rett og slett.   

Denne markedsføringsmetoden er effektiv av flere grunner:

Camilla Solheim er innholdssjef og konstituert daglig leder i markedsføringsbyrået iNord. Hun er opptatt av at godt og relevant innhold står sentralt i markedsføringen i B2B-segmentet, og at mottakeren opplever at innholdet gir verdi.
Camilla Solheim er innholdssjef og konstituert daglig leder i markedsføringsbyrået iNord. Hun er opptatt av at godt og relevant innhold står sentralt i markedsføringen i B2B-segmentet, og at mottakeren opplever at innholdet gir verdi.
  1. Du bryter «støymuren»: 

Ved å tilby noe som kunden selv opplever som nyttig og relevant, er det lettere å «skjære igjennom». I dag er det mye og mange som sloss om oppmerksomheten til kundene – i mange ulike kanaler. Kunden må føle at de får noe reelt ut av det de klikker på – at det har en verdi for dem. Det skal (forhåpentligvis) innholdsmarkedsføring gi. 

  1. Bli funnet på nett:  

Når en kunde i dag har et problem, en utfordring, eller er på jakt etter et spesielt produkt, begynner de ofte med å gjøre research på nettet. Dersom innholdet ditt svarer på disse utfordringene, og er lett å finne – gjerne ved hjelp av gode nøkkelord, temaklynger og søkemotoroptimalisering  –  har du mulighet til å nå kunden tidlig i det som kalles for «kjøpsreisen» – altså den «reisen» kunden gjør fra de først identifiserer et behov, til de kjøper et produkt eller en tjeneste.

Les også: B2B-markedsføring: Slik havner du til topps på Google

  1. Bygger tillit og troverdighet: 
    Dersom kunden opplever at de får gode tips og råd, relevant informasjon og gode løsninger fra deg, vil du etter hvert bygge opp din rolle som en troverdig, og god partner og rådgiver for kunden. Du underbygger din rolle som ekspert på det du driver med, og deler din kunnskap og ekspertise med kundene. Tanken med innholdsmarkedsføring er at dette over tid vil føre til at en tillit til din merkevare bygges opp, og at kunden tenker på deg og din bedrift først, når de behøver en leverandør.  

Les også: Tillit, troverdighet og tid – tre viktige T-er i innholdsmarkedsføring

Langsiktig arbeid i flere kanaler

Innholdsmarkedsføring er en langsiktig markedsføringsmetode. Det tar tid å bygge tillit, og derfor er det viktig å ikke tenke på innholdsmarkedsføring som en kampanje som kun kjøres over noen uker. 

En bedrift kan gjennomføre innholdsmarkedsføring i egne kanaler – på nettsider, blogg, sosiale medier, youtube, kundeaviser etc., samt i betalte kanaler – via annonseplasseringer på nettaviser eller i fysiske publikasjoner. 

Når man driver innholdsmarkedsføring i andres kanaler kalles dette for «native advertising». Native oversettes til innfødt, og man kan si at innholdet derfor skal se ut som en «innfødt» i kanalen det presenteres – for eksempel som en artikkel på en nettside. De fleste norske mediehus eller fagtidsskrifter tilbyr dette på sine nettaviser i form av «sponset innhold» eller «annonsørinnhold». 

Hele 9 av 10 norske annonsører sier at det er viktig å være synlig med innholdsmarkedsføring, viser den nye ANFO-rapporten.

Tilpass B2B-budskapet til målgruppen til

Når man vil nå ut med produktet eller tjenesten sin, er det mange som helst vil nå alle med markedsføringen sin. Men som det sies: forsøker man å lage innhold for alle, ender man opp med å ikke nå noen. 

Derfor er det viktig å tenke målgruppe – hvem er det egentlig man ønsker å nå med markedsføringen sin? Og hvordan skal man tilpasse innholdet slik at denne målgruppen blir interessert?

Det finnes mange måter å definere en målgruppe på – for eksempel: skal innholdet tilpasses allerede eksisterende kunder, eller nye kunder? Hvilket alderssegment er målgruppen i og hvilke kanaler bruker den? Hos Ipsos overvåker de trender innen sosiale medier i Norge, og er en relevant kilde for å avgjøre hvilken kanal din målgruppe befinner seg i.

Det er viktig å ha dette i bakhodet, ettersom en daglig leder i leverandørindustrien kan være opptatt og ikke minst bruke forskjellige kanaler enn en innkjøpssjef eller en IT-sjef i en større virksomhet. 

Les også: Seks tips til bedre flyt i teksten

Lag innhold til alle deler av kjøpsreisen 

De fleste av oss gjør store deler av research’en på nett, og selv innenfor bedriftsmarkedet ønsker mange å vite så mye som mulig før vi ønsker kontakt med en selger eller en tilbyder. 

Vi ønsker oversikt, se hva som finnes av alternativer, lese anmeldelser og referanser og kanskje til og med produkt- eller tjenestebeskrivelser. 

Ved å lage innhold til alle deler av kjøpsreisen, kan du ta dine potensielle kunder videre gjennom sin beslutningsprosess. Målet er å ta en kontakt fra å være ukjent for din virksomhet, til å bli en besøkende som blir til et lead. 

Dersom du jobber riktig og svarer på de spørsmålene kunden har, blir leadet ideelt sett en kjøpende kunde – som igjen forteller godt om deg til andre. 

2 hendelser på “Innholdsmarkedsføring for B2B-bedrifter”

  1. Tilbakeping: iNord er sertifisert HubSpot-partner | iNord AS

  2. Tilbakeping: Nå ut med innholdet ditt: finn riktig kanal for riktig målgruppe! | iNord AS

Stengt for kommentarer.

Gratis e-bok:

Viktige møteplasser som messer og konferanser er avlyst på grunn av Korona-pandemien. Hva skal til for å erstatte de fysiske møteplassene med digitale løsninger?

Sjekk ut vår gratis e-bok om digital vekst og leadgenerering.