De aller, aller fleste av oss, enten det er jobb eller privat, går til Google når vi lurer på noe. Som leverandør i bedriftsmarkedet (B2B) er det derfor utrolig viktig å være på nett og være der med det innholdet dine potensielle kunder søker etter.
Ved å skape godt innhold som er utviklet for å adressere de problemer eller behov som dine potensielle kunder har, tiltrekker du deg kvalifiserte leads og bygger tillit og troverdighet for din virksomhet. Googles egen forskning viser at selv de fleste B2B-kjøp starter på nett. Vi søker etter svar. Vi liker å få oversikt, se hva som finnes av alternativer, lese anmeldelser eller referanser. Rett og slett sjekke ut om produktet eller tjenesten passer oss. Vi ønsker alle å vite så mye som overhodet mulig før vi engang tenker på å kontakte en selger eller en tilbyder.
Søkemotoroptimalisering
Det er nettopp her inbound-metoden gir verdi og skaper vekst i din bedrift. Har du innholdet som kunden trenger i sin kundereise tilgjengelig på nett, er sjansen stor for at en potensiell kunde finner – og til slutt velger – deg. Gjennom kundereisen går personen fra å være en ukjent for din virksomhet, til å bli en besøkende som blir til et lead. Jobber du riktig, og svarer på de spørsmålene kunden har, blir lead’et ideelt sett en kjøpende kunde, som igjen forteller godt om deg til andre.
For å komme til topps på Google må du nettopp forstå kunden din. Hvordan tenker de, hvilke spørsmål eller utfordringer har de, og hvordan leter de etter svar eller løsninger på sine problemer?
Å havne på topp på Google handler om å bli funnet organisk ved hjelp av søkemotoroptimalisering (SEO/Search Engine Optimization). «Å bli funnet organisk» betyr at du blir funnet gratis – du betaler altså ikke for plasseringen i søkeresultatet på Google eller andre søkemotorer slik som f.eks Bing. Det forutsetter at du har godt innhold på nettsidene dine, enten i form av gode temasider, eller bloggartikler.
Korte søkeord og lange søkefraser
For å skape slikt innhold som ranker høyt på Google, er det svært viktig å forstå forskjellen på søkeord og søkefraser, og hvordan du kan bruke dem riktig. Et søkeord er nettopp det, et enkeltord (eller to) som blir brukt i søket. En søkefrase (long-tail keyword) er gjerne fire-fem ord som utgjør en mer komplett setning eller en intensjon. Disse to-tre ekstra ordene i en søkefrase kan bety en avgjørende forskjell på om du havner på topp på førstesiden i Google, eller om du drukner langt bak. Vær likevel obs på at en søkefrase på 4-5 ord vil få færre treff enn om du bruker 1-2 søkeord. Det er likevel mye enklere å komme høyt på Google ved å bruke lengre søkefraser, fordi konkurransen er mindre. Du ønsker jo å bli funnet av dem som vet nøyaktig hva de leter etter, og som bruker nettopp denne søkefrasen.
Les også: Tillit, troverdighet og tid – tre viktige T-er i innholdsmarkedsføring
Samle søkefraser i temaklynger (topic cluster)
Slike søkefraser får altså færre, men mer relevante treff. I tillegg bør du samle dine søkefraser i såkalte temaklynger eller emneklynger (topic cluster). Når du lager en temaklynge samler du de ulike variasjonene av søkefraser rundt ett, enkelt søkeord. Med temaklynger får du samlet og presentert innhold på tema som dine potensielle kunder er opptatte av, samtidig som du demonstrerer din bedrifts kunnskap om det aktuelle temaet. Et eksempel på en temaklynge kan for eksempel være lakselus. Innenfor dette kan søkefraser være for eksempel “metoder for å bekjempe lakselus” eller “miljøvennlig reduksjon av lakselus”. Hvis du har ulikt innhold som for eksempel bloggartikler, video, lyd eller annet innhold som går enda mer i dybden, så kan du gjenbruke søkefrasene kombinert med temaklyngene. Da øker sjansen for å havne øverst på Google og dermed få den synligheten som du er ute etter.
Start med første steg i kundereisen
Det aller viktigste du må forstå er hvordan dine kunders kjøpsreise skaper føringer for hvilket innhold du trenger å ha på nettsidene dine.
- Hvordan ser kjøpsreisen ut, hvilke spørsmål, muligheter og problemer støter kunden på? Basert på denne innsikten kartlegger du hvilke søkeord- og fraser som er aktuelt å utvikle innhold på.
- Samle innhold i temaklynger
- En temaklynge skal bestå av en gruppe bloggartikler, innholdstilbud og faste nettsider, som omhandler et søkeord eller en søkefrase som er viktig for din (potensielle) kunde.
- De aller viktigste temaklyngene har sin egen temaside – en såkalt “pillar page”. En slik emneside er en ganske lang nettside, men lenker til andre bloggartikler eller annet innhold som tilhører temaklyngen.
Forstå kundens kjøpsreise
Kunnskapen om dine kunder er altså nøkkelen til å bygge det innholdet som skal lede dine potensielle kunder gjennom sin kjøpsreise og inn til din trygge havn. Start med de temaene som har størst potensial, altså de spørsmålene dine potensielle kunder er aller mest opptatt av. Hvis du er i en bransje med stor konkurranse, gjelder det å spisse de viktigste temaene enda mer. Hvis du kan svare på din potensielle kundes spørsmål, så vil Google prioritere ditt innhold foran noe annet. Det er så enkelt, men også så vanskelig.
Oppsiden er derimot formidabel: Søkemotoroptimalisering gjort på en skikkelig måte skaper kvalifiserte leads inn til din salgsavdeling over lang, lang tid.
10 hendelser på “B2B-markedsføring: Hvordan havne til topps på Google?”
Awesome post! Keep up the great work! 🙂
Tilbakeping: Innholdsmarkedsføring for B2B-bedrifter | iNord AS
Tilbakeping: Hva er HubSpot og passer det for din bedrift? | iNord AS
Wow! Thank you! I continuously needed to write on my blog something like that. Can I include a portion of your post to my website?
Greetings from California! I’m bored to tears at work so I decided to browse your website on my iphone during lunch break. I love the info you provide here and can’t wait to take a look when I get home. I’m amazed at how fast your blog loaded on my cell phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, superb site!
Excellent post however I was wondering if you could write a litte more on this topic? I’d be very grateful if you could elaborate a little bit further. Thank you!
Hi, i think that i saw you visited my weblog thus i came to “return the favor”.I am attempting to find things to enhance my site!I suppose
its ok to use a few of your ideas!!
Good day! This post couldn’t be written any better!
Reading through this post reminds me of my old room mate!
He always kept talking about this. I will forward
this post to him. Pretty sure he will have a good read. Thank you for sharing!
Tilbakeping: 5 tips og råd: Kommunikasjon og markedsføring i koronaens tid | iNord AS
Tilbakeping: Nå ut med innholdet ditt: finn riktig kanal for riktig målgruppe! | iNord AS
Stengt for kommentarer.