HubSpot er en markedsledende plattform som gjør at du kan levere effektiv markedsføring som skaper god vekst og gir flere kunder. Verktøyet leverer markedsautomasjon, men har også verktøy for salg og kundeservice.
HubSpot tar utgangspunkt i inbound marketing-metoden, som handler om å tiltrekke seg, engasjere og begeistre kunder.
Det finnes mange programvarer for markedsautomasjon (marketing automation), i tillegg til flere verktøy for CRM (customer relationship management), utsendelse av nyhetsbrev (e-postmarkedsføring), analyse og verktøy for sosiale medier (publisering, moderator, analyse). HubSpot samler alle disse verktøyene i ett integrert system.
Vil du lese mer om inbound marketing? Her er to artikler som forklarer metoden nærmere:
4 trinn: Slik fungerer inbound marketing
Slik lykkes du med inbound marketing
Hva er fordelen med å samle alt i ett verktøy?
- Ett verktøy – en innlogging. Du slipper å ha mange ulike systemer med ulike innlogginger.
- Du får oversikt over hvor leadsene kommer fra, og dermed vet du hvilken kanal og hvilken innsats gir best effekt.
- Du sparer tid. Du slipper å logge inn og forholde deg til på ulike systemer, som gir deg ulike svar.
- Fra kaos til kontroll. I HubSpot er modulene tett integrert med hverandre, og du har alt du trenger for å drive med inbound marketing og salg på ett sted.
Dette er de viktigste funksjonene i HubSpots markedsføringshub:
Nettside:
HubSpot har et eget CMS (content managment system) for nettsider og blogg. Dette verktøyet er brukervennlig, og gjør at du enkelt kan oppdatere nettside, enten det er for å oppdatere innhold eller knytte deler av nettsiden opp mot de ulike kampanjene du kjører.
Nyhetsbrev / e-post:
I e-postverktøyet i HubSpot kan du sende ut e-poster til alle kontaktene du har i databasen. Det er enkelt å segmentere kontaktene dine, slik at du ikke sender ut samme e-post til alle. Etter utsendelsen får du en detaljert analyse slik at du raskt kan se: hvor mange som har åpnet den; hvem som har klikket på lenker; og hvilke lenker som ble klikket på.

Søkemotoroptimalisering (SEO)
Det er utrolig viktig at de som leter etter våre varer og tjenester på nett finner oss før de finner konkurrenten. Søkemotoroptimalisering handler om å få Google til å «elske deg». Ved hjelp av målrettet arbeid vil din nettside og blogg komme høyt opp i søkeresultatet for relevante søk.
Gjennom HubSpot ledes du gjennom jobben for å optimalisere innholdet på nettsiden din for søkemotorene. Her finner du verktøy som hjelper deg å identifisere de riktige søkeordene å fokusere på, og du får også tips til hvordan du kan forbedre synligheten til disse.
Dette er det viktigste du må gjøre hvis du ønsker å optimalisere for søk:
Det aller viktigste du kan gjøre for å komme til topps på Google er å forstå kunden din. Hvordan tenker de, hvilke spørsmål eller utfordringer har de, og hvordan leter de etter svar eller løsninger på sine problemer.
Deretter er det en rekke andre ting du kan gjøre:
- Søkeord i tittel: Prøv alltid å inkludere søkeordet i tittelen.
- Lengde på tittel: Google viser opptil 68 tegn. Hvis du har en tittel som er lengre, vil siste del ikke vises.
- Søkeord i blogginnlegg: Inkluder søkeordet minst én gang i teksten slik at søkemotorene forstår hva den handler om.
- Hyppighet av søkeord: Selv om du bør inkludere søkeord i teksten, er det ikke nødvendig å bruke de samme ordene mange ganger. Fyll heller på med naturlige variasjoner av søkeordet.
- Lenker: Sørg for å ha både interne og eksterne lenker.
- Call to action: Sjekk at det er minst én CTA i blogginnlegget.
- Alt-tagger til bilder: Legg inn alt-tagger i bildene du bruker
- Søkeord i URL: Sjekk at det er minst ett søkeord i URL-en
- Metabeskrivelse: Sjekk at beskrivelsen er under 155 tegn og at minst ett søkeord er skrevet inn.
- Topic cluster eller temaklynger: Bruk søkefraser aktivt. En søkefrase på 4-5 ord gjør at du blir funnet av dem som vet nøyaktig hva de leter etter. Samle de ulike variasjonene rundt ett enkelt søkeord, og presenter innholdet som dine potensielle kunder er opptatt av.
Les også: Hvordan havne til topps på Google
Markedsautomasjon (marketing automation)
Markedsautomasjon betyr enkelt og greit at du kan sette verktøyet til å gjøre en rekke prosesser av seg selv. Det betyr at der du før kanskje må følge opp for eksempel en bestilling manuelt, nå kan ta i bruk automatiserte prosesser.
I HubSpot kan du enkelt sette opp såkalte «workflows» (arbeidsflyt). Her velger du selv hvilke kriterier som gjelder for at folk skal havne i workflowen; både når de havner der og ikke minst hva de skal motta. For å sette opp en slik workflow må du tenke på hele prosessen.
Hva skal skje når en person for eksempel laster ned en guide fra din nettside? Her er et eksempel på en slik arbeidsflyt.
- Personen laster ned en guide fra din nettside etter å ha lagt igjen e-postadressen sin.
- Et minutt senere får vedkommende rapporten eller guiden tilsendt til sin innboks.
- Etter fire dager får denne personen en e-post hvor hun kan melde seg som abonnent på ditt nyhetsbrev. Denne e-posten går kun ut til de personene som ikke allerede er abonnenter. De som allerede abonnerer får tilsendt to relevante blogginnlegg.
- En uke senere får vedkommende et tilbud om gratis rådgivningstime eller en demonstrasjon av produktet ditt. (Det er kun dem som ikke allerede er kunder som får denne e-posten, mens de som er nåværende kunder får tilsendt en oversikt over de siste produktnyhetene eller tips om hvordan de best kan bruke disse).
Poenget med å sette opp en slik workflow, er at du bare trenger å gjøre det én gang. Etter det ruller og går den av seg selv. Du sparer enormt med tid, og det sikrer at alle leads blir fulgt opp slik du ønsker.
Last ned gratis e-bok: Slik får du digital vekst
Landingsside
I inbound marketing er landingssiden svært viktig, det er denne som kan gjøre bloggen eller nettsiden din til en «leadsgenerende maskin». Dette er en side som er utformet med et enkelt mål i sikte: Å konvertere besøkende til leads (og deretter til kunder).
For å få dette til må du samle inn e-postadresser og annen viktig informasjon fra dem som er innom nettsiden din. Landingssiden er altså den siden en besøkende havner på dersom de klikker på et tilbud, altså en Call to action (CTA). Inne på landingssiden forklarer du kort hva de besøkende får om de legger igjen sine detaljer, og gir de mulighet til å fylle ut et skjema.
I HubSpot kan du enkelt sette opp slike sider gjennom «drag-and-drop-moduler». Du velger selv hvordan de skal se ut og tilpasser de etter formålet.
For å få noen til å legge igjen navn og e-postadresse, er det viktig at innholdet oppleves som nyttig, relevant og verdifullt. Det er også smart å lage innhold til alle deler av kundereisen.
Les også: 5 viktige nyheter fra HubSpot under Inbound 2020
Analyse av dine markedsaktiviteter
Mange markedsfører sliter med å forklare den fulle effekten av den markedsføringen som gjøres og kan heller ikke fullt ut forklare ROI (Return of Investment). Du er helt avhengig av å ha gode nok verktøy for å måle og analysere resultatene. Jobber du med markedsføring er du kanskje vant til å hente inn statistikk fra en rekke ulike systemer, alt fra Google Analytics, nyhetsbrevsystemet til Facebook Innsikt.

Med HubSpot får du all statistikken på samme sted. Ikke bare får du oversikt over trafikk, leads og kunder, men du kan også gå inn på en enkelt kontakt og se akkurat hvilke blogginnlegg de har lest, hvilke sider de har vært innom og om noen hos dere har vært i kontakt med personen.
- Åpning og klikk på lenker i nyhetsbrev – og e-poster
- Hvor besøkende og leads kommer fra
- Statistikk om konkurrenters tilstedeværelse på nett
- Hva en kontakt har gjort på nettsiden
- Klikkraten på Call to action
- Konverteringsraten på landingssider
- Hvor mange, hvor lenge og hvilke sider er mest lest
Alt i HubSpot er koblet sammen slik at du enkelt kan se hvilket innhold som gir flest leads og kunder. På hvert enkelt kundekort kan du følge reisen til et enkelt lead, og du kan sette opp lister og rapporter som gir deg den oversikten du ønsker.
Les også: Hva er et lead, og tre grunner til hvorfor din bedrift trenger det.
Sosiale medier
Gjennom HubSpot kan du også dele landingssider, bilder, blogginnlegg eller videoer. Her kan du enkelt samle alle dine sosiale kanaler og lett krysspublisere mellom kanalene. Her får du også målt og analysert hvilke poster som fører til mest engasjement, økning i antall følgere og du kan også svare på alle henvendelser i sosiale medier via HubSpot. Du får også samlet rapporteringen fra alle kanalene dine på et sted.
Det er også smart å være med i ulike grupper innen din bransje, enten samtalen skjer på LinkedIn eller Facebook. Følg med på hva andre i bransjen snakker om eller lurer på. Da kan du gi svar på bloggen din, og dele denne med de andre.
Blogg
Vi snakker ikke om de såkalte «rosabloggene», men derimot artikler/nyheter/fagblogg. I HubSpot kan du se hvordan blogginnlegget vil se ut mens du skriver. SEO-verktøyet gjør det enkelt å optimalisere innlegget slik at du blir synlig for de søkene du ønsker. Du kan også enkelt sette inn Call to Actions som leder besøkende videre til landingssider hvor de legger igjen kontaktdetaljene sine for å laste ned mer informasjon.
CRM (customer relationship management eller kunderelasjonshåndtering)
HubSpot tilbyr også et gratis CRM-system. Dette kan du bruke selv om du ikke har tatt i bruk HubSpot Marketing ennå. Verktøyet hjelper deg å få og holde oversikt over kontakten med kundene dine.
I HubSpot kan du enkelt logge alle detaljer direkte på kundekortet, få tilgang til all informasjon om leads, samt hvilket innhold leadet har vært innom og lest. Du kan også sette opp automatiserte prosesser som gjør det enklere for salgsteamet å bruke tiden på de varmeste leadene.
Salg
HubSpot har en egen verktøybase for salg, og ikke minst gode muligheter for å knytte salgs- og markedsføringsaktivitetene tett sammen. Det er en rekke kraftfulle verktøy for å digitalisere salg, og for en salgssjef å følge med på hvordan salget går. Med verktøyet «sequences» kan du for eksempel legge inn spesifikke kontakter og sende automatiserte e-poster over tid for å pleie kundekontakten. Du kan også legge inn manuelle oppgaver i en sequence som vil minne deg om å følge opp en eller flere kontakter. Med dette er du sikret at du som selger ikke glemmer av å følge opp, enten det er i morgen eller om seks måneder.
Les også: Salg + markedsføring = superkraft
Hvem passer HubSpot for?
Mer enn 68 800 selskaper i over 100 land over hele verden bruker HubSpot. På HubSpots egen referanseside kan du lese om bedrifter fra hele 19 ulike industrier. Her er alt fra selskaper innen markedsføring, informasjonsteknologi, dataprogramvare, men også innen helsesektor, konsultasjon, rekruttering, finansielle tjenester og eiendomsmegling. Kundene opererer både i B2B og B2C-markedet.
HubSpot er en komplett plattform for markedsføring, salg og service, og kan dermed benyttes av mange ulike bedrifter innen ulike bransjer. Du kan selv velge den pakken du behøver, slik at du slipper å investere i mer enn det du trenger. Det finnes også gratisversjoner, både for salg og markedsføring, slik at du kan prøve programvaren før du investerer.
iNord er offisiell HubSpot Solutions partner.

2 hendelser på “Hva er HubSpot og passer det for din bedrift?”
Tilbakeping: iNord er sertifisert HubSpot-partner | iNord AS
Tilbakeping: Er jeg virkelig klar til å bli en løve? | iNord AS
Stengt for kommentarer.