fbpx

Hvor vellykket er din digitale markedsføring?

I forkant av DGTL19 – Nord-Norges største konferanse om digital markedsføring, gikk iNord ut med en undersøkelse med formål å kartlegge nordnorske bedrifters kompetanse på digital markedsføring.

Under konferansen i januar 2019 ble hovedfunnene fra undersøkelsen presentert, og i februar kunne iNord legge fram en rapport basert på det som kom fram i undersøkelsen.

Vellykket markedsføring?

Hvor vellykket er din digitale markedsføring?
Hvor vellykket er din digitale markedsføring?

Et av hovedfunnene i undersøkelsen var at kun 28,7 prosent av bedriftene og organisasjonene følte at deres markedsføring var «ekstremt -» eller «veldig vellykket». Det betyr at hele 71,3 prosent av de spurte føler at markedsføringen de bedriver kun slår sånn halvveis an, eller ikke har effekt i det hele tatt.

Det er mye!

Tallene viser som følger: 2,7 prosent opplever markedsføringen sin som «ekstremt vellykket», og 26,0 prosent som «veldig vellykket». Hele 47,9 prosent av de spurte mener markedsføringen dere kun er «noe vellykket», og 17,8 prosent svarer at den er «litt vellykket». 5,5 prosent mener de bedriver markedsføring som «ikke er vellykket i det hele tatt».

Les også: Dette blir hett innen markedsføring i 2020.

Strategi

I DGTL-undersøkelsen svarte 23,3 prosent av de spurte at de har en dokumentert strategi for markedsføringen, mens 34,2 prosent svarte at de har en udokumentert strategi.

34,2 prosent svarte at de planla å lage en strategi for 2019, og 8,2 prosent svarte at de ikke har en, og ikke planlegger å lage en.

Videre viste undersøkelsen at de bedriftene og organisasjonene som hadde en markedsføringsstrategi opplevde større suksess med sin markedsføring, enn de som ikke hadde det.

Ergo: Har man ikke et definert mål, en strategi og en plan, er det vanskeligere å vite om, og når markedsføringen er vellykket.

For å kunne lykkes med markedsføring, kan det være lurt å først og fremst vite hvilke mål man vil oppnå, og hva man skal måle for å vite om man oppnår de målene. Målet kan for eksempel være å øke antallet leads, få flere besøkere til nettsiden, eller få flere til å booke møter.

For å sette et fornuftig mål, må man først se på nåværende tall og prestasjoner – slik at målene er tilpasset og oppnåelige. Har du per i dag 100 daglige besøkende på nettsiden din, vil det være urealistisk å ha som mål å øke til 10.000 besøkende daglig, i løpet av kort tid.

HubSpot

Read our Reviews on HubSpot’s Agency Directory

Når man vet hvilke mål man vil nå, er det lettere å vite hvilke verktøy man skal bruke, hvor man skal legge markedsføringsinnsatsen sin, og hva man skal måle for å videre sjekke om arbeidet bærer frukter.

iNord har nylig blitt HubSpot-partner, og kjenner du ikke allerede til HubSpot, kan det enkelt forklares som ei stor verktøykasse med de meste du trenger for å drive god inbound marketing og salg. HubSpot har for eksempel en rekke verktøy for en bedre og mer målrettet markedsføring, samt verktøy for rapportering, slik at du hele tiden kan se hvordan innhold og kampanjer presterer.

Er du nysgjerrig på å vite mer om HubSpot, og om det er noe som kan passe din bedrift, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med iNord for en uforpliktende samtale!

Måler ikke ROI

Og når vi snakker om måling… DGTL-undersøkelsen viste også at 67,1 prosent av de spurte ikke måler ROI (return on investment) på sosiale medier, selv om Facebook og Instagram er to av de mest brukte kanalene for markedsføring.

Det betyr rett og slett at 67,1 prosent ikke vet hva de får igjen for pengene sine, når de driver markedsføring.

For å vite om du legger ressursene dine på de riktige initiativene, i de riktige kanalene, er en måling nødvendig. Også her kan HubSpots rapporteringsverktøy være gull verdt.

I HubSpot kan du for eksempel finne svar på hvor mange økter, eller besøkende, som kommer til nettsiden din fra sosiale medier, eller som genereres ut fra dine betalte kampanjer i sosiale medier.

Ved å gjøre målinger finner du enkelt ut hva som funker, og ikke funker. Det kan man fort spare penger og tid på!

Innholdsmarkedsføring

I inbound marketing, som er fundamentet i HubSpot, handler det om innhold. Ved hjelp av relevant og nyttig innhold skal man tiltrekke seg potensielle kunder (Attract), engasjere dem med innholdet, samt den kompetansen og kunnskapen man innehar (Engage), konvertere dem til kunder og fortsette å begeistre dem med nyttig og tilpasset innhold (Delight), og dermed beholde dem som kunder. Det handler om å addere verdi til hvert steg i kjøpsreisen.

I DGTL-undersøkelsen fra 2019 svarer 75,6 prosent i B2C-markedet at de benytter seg av innholdsmarkedsføring. Det samme svarer 75 prosent i B2B-markedet.

Innholdsmarkedsføring kan være alt fra bloggposter, til nyhetsbrev, innhold på sosiale medier-kanaler, eller native-artikler på betalte plattformer.

For de spurte i undersøkelsen er sosiale medier de viktigste kanalene for å distribuere innholdsmarkedsføringen (89,3 prosent for B2B, 88,9 prosent for B2C), tett etterfulgt av egen nettside (82,1 prosent for B2B, 60,0 prosent for B2C)

84,4 prosent i B2C svarer at de produserer alt innholdet selv, mens 75,0 prosent innen B2B svarer det samme.

Ønsker mer kunnskap

iNord har nå lansert en ny undersøkelse, for å nærmere kartlegge digital markedsføring i nord. Har vi blitt tryggere siden sist? Mer kunnskapsrike? Har flere utviklet en strategi for markedsføringen? Blitt flinkere til å måle suksess? Delta i spørreundersøkelsen – så får vi et tydeligere bilde.

DGTL-konferansen 16. januar 2020 skal fungere som en kompetansehevende arena, i tillegg til å skulle bidra med inspirasjon og networking. DGTL-undersøkelsen er en ypperlig mulighet til å kartlegge hvilken type innhold konferansen burde dekke.

Og har du spørsmål om verktøyet HubSpot – nøl ikke med å ta kontakt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *