fbpx

Droppet frokostseminar, og erstattet med webinar. Det ble en stor suksess.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Jobbnorge erstattet et fysisk frokostseminar med et digitalt webinar. Det ga flere kunder – og mersmak til å prøve nye ting.

Da korona-pandemien traff Norge førte det også til at mange rekrutteringsprosesser ble satt på vent. Noen organisasjoner og selskaper, som for eksempel innen helse, har trengt flere folk. Andre bransjer har permittert store deler av arbeidsstokken.

Bodøselskapet Jobbnorge er en av Norges ledende leverandører av tjenester og løsninger knyttet til rekruttering, og har også merket korona-effekten.

I denne artikkelserien ser vi på hva som skjedde med marked- og kommunikasjonsarbeidet til ulike bedrifter da Covid-19 snudde opp ned på den verden vi kjente.

Les også: Maria:  – Vi stoppet all markedsføring

Administrerende direktør Jan Solhaug i Jobbnorge.
Administrerende direktør Jan Solhaug i Jobbnorge måtte permittere flere ansatte da koronakrisen traff Norge.

Færre utlyste stillinger

– Hva gjorde du den dagen da du forsto at koronaviruset ville få en effekt på din bedrift og deres kunder?  

–  Korona rammet også Jobbnorge, i den grad at færre ønsket hjelp til annonsering og det ble utlyst færre stillinger. Jobbnorge valgte raskt å følge fagrådene og innførte hjemmekontor allerede fra 13. mars. Vi har i perioden etter 13. mars hatt store deler av medarbeiderne delvis eller helt permittert. Vi har likevel hatt normal drift på våre tekniske løsninger, forteller administrerende direktør Jan Solhaug.

Les mer hos Jobbnorge: Permittert? Slik holder du hodet kaldt i en krevende tid

– Hvordan har koronaviruset påvirket din bedrift og arbeidshverdag? 

– Det har vært en spesiell periode, men vi har møttes hver dag uten at vi møtes fysisk. Teams har vært helt sentral. Vi har hatt Teams i flere år, men nå har vi virkelig begynt å bruke det. Det er brukt for både møter, chat og deling. Det å kunne dele skjerm og jobbe sammen i dokumenter har vært med på å ytterligere digitalisere selskapet. Vi har som ett eksempel hatt faste innsjekkspunkter for alle avdelingene daglig. Jeg er ganske sikker på at hjemmekontor kommer til å bli mer vanlig fremover. Det er kommet for å bli. Vi ser også at for noen oppgaver kan det være en fordel å være hjemme, da man kan konsentrere seg på en annen måte.

Fra frokostmøte til webinar
Jobbnorge gjennomførte frokostmøtet gjennom et digitalt webinar – med stor suksess.

Fikk nye kunder fra webinar

– Hvilke endringer gjorde dere umiddelbart i markedsarbeidet deres?  

– De første dagene gikk vi litt i dvale. Vi stoppet all reisevirksomhet og reduserte kraftig på markedssiden. Ganske raskt så vi likevel at vi kan ikke slutte å markedsføre oss, og fortsatt med tiltak som å komme høyt på ulike søkeord hos Google. Vi har også hatt aktiviteter på LinkedIn og Facebook.

Les også: Strømming – nå bør bedriften din vurdere det

– Hvilke endringer måtte dere gjøre i markedsstrategien, da dere forsto at situasjonen kom til å vare lengre enn kanskje først antatt? 

– Vi hadde planlagt et frokostseminar, som vi avlyste. Deretter bestemte oss for å heller kjøre det som webinar. Vanligvis kommer 30-50 mennesker på våre frokostseminar alt ettersom hvilket tema vi har. På dette webinaret var det 120 påmeldinger, og cirka 100 som fulgte sendingen gjennom 90 minutter. Noen av disse har vi fulgt opp, etter at de selv tok kontakt med oss for mer informasjon. Vi har fått nye kunder som resultat. Webinaret ble markedsført i sosiale medier og i lokale aviser i Nord-Norge.

Markedssjef Johanne Mosti Borøyti
Markedssjef Johanne Mosti Borøy i Jobbnorge hadde ansvar for å markedsføre webinaret.

Bekymret for omsetningen

– Hvilke erfaringer har dere gjort dere hittil? Hva har gitt deg flest bekymringer og hvilke nye muligheter har dere sett? 

– Vi er bekymret for at omsetningsnedgangen blir mer varig enn vi ønsker. Korona-pandemien kommer til å gå over, men vi vet likevel ikke hvordan samfunnet vil endre seg, og når vi vender tilbake til normalen. Det vil påvirke både oss, og alle våre kunder.

– Jobbnorge har også mange offentlige kunder, og det gjør at vi har blitt mindre rammet en første fryktet. Koronatiden har også gitt oss tid til å revidere strategien.  En ting vi ser tydelig er at det viktig å ha bred kundemasse, gode samarbeidspartnere og integrasjoner mot tredjeparts løsninger.

Les også: 5 tips og råd: Kommunikasjon og markedsføring i koronaens tid

Vil bli best i Norge

– Hvordan ser dere for dere veien videre, og hvordan tror du at du oppsummerer i august?  

–  Jobbnorge har som mål å levere et av verdens beste rekrutteringsverktøy, i Norge. For å å være best i Norge må du ha et verktøy som står seg godt opp mot internasjonale aktører. Disse ønsker også å spise en del av kaka i Norge.

–  Jeg har en drøm om norske bedrifter og forbrukere må bli flinkere til å tenke lokalt. Noen ganger er lokalt lik norsk. Da sikrer vi i større grad norske arbeidsplasser, som skatter til sine respektive kommuner, og som igjen fører til at vi får bedre lokalsamfunn. Jeg opplever at denne krisen har gjort at vi som forbrukere er blitt mer bevisst på dette enn tidligere. Jeg tror også august vil være krevende for mange. Hele 2020 vil nok være «annerledesåret».

Ønsker du å finne ut hvordan du kan gjøre innholdet ditt til en magnet? Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Gratis e-bok:

Viktige møteplasser som messer og konferanser er avlyst på grunn av Korona-pandemien. Hva skal til for å erstatte de fysiske møteplassene med digitale løsninger?

Sjekk ut vår gratis e-bok om digital vekst og leadgenerering.