fbpx

Marthe: – Vi har heldigvis en tjeneste som mange trengte enda mer av

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Da korona-pandemien sendte «alle» hjem, økte etterspørselen på bedre og mer hastighet på internett.

Mens mange bedrifter opplevde full stans da myndighetene innførte «lockdown», har bredbåndselskapet Trollfjord Bredbånd fått mer å gjøre. Hjemmekontor og hjemmeskole skapte behov for større båndbredde og rådgivning spesielt rundt trådløsdekning.  

I denne artikkelserien ser vi på hva som skjedde med markeds- og kommunikasjonsarbeidet til ulike bedrifter da Covid-19 snudde opp ned på den verden vi kjente.

Les også: Maria: – Vi stoppet all markedsføring

Trollfjord bredbånd
Alle medarbeiderne i Trollfjord bredbånd ble sendt hjem på hjemmekontor da koronaen kom til Norge.

Leverer bredbånd til distriktene

Marthe Hov Jacobsen er markedssjef i Trollfjord Bredbånd, et bredbåndsselskap med hovedkontor på Stokmarknes i Vesterålen. Selskapet har totalt 10.000 kunder i 16 kommuner, fra Sørfold i Nordland til Dyrøy i Troms. Selskapet har både privat- og bedriftskunder, leverer Get TV og kan gjennom fiber- og radioteknologi levere bredbånd lengst ut i distriktene.

–  Vi har etterhvert god ekspertise innen mange næringer, og leverer blant annet infrastruktur til oppdrettsselskaper. Vi kan levere nett helt ut til mærekanten. Og gjennom eierskap i Nordfiber kan vi levere bredbånd over hele Nord-Norge, sier Jacobsen.

– Hva gjorde du den dagen da du forsto at koronaviruset ville få en effekt på din bedrift og deres kunder?  

–  Vi er heldig som har produkter og tjenester som «alle» trengte enda mer, og dermed har vi en trygg arbeidsplass. Vi besluttet raskt at alle skulle på hjemmekontor, og brukte de første dagene på å tilrettelegge for at alle kunne jobbe hjemmefra, sier Jacobsen.

Trollfjord Bredbånd har tre avdelinger; teknisk, kundesenter og salg/markedsavdeling.

Trollfjord bredbånd.
Trollfjord bredbånd er opptatt av å bygge kompetansearbeidsplasser i Vesterålen.

Endret flere systemer

I tillegg til praktiske ting som PC og telefon, lagde de også rutiner og iverksatte restriksjoner for besøk på kontoret. Det ble også laget rutiner for hvordan de kan komme hjem til privatkunder for trygt å installere bredbånd.

– Hvordan har koronaviruset påvirket din bedrift og arbeidshverdag? 

– Vi har sett en økt etterspørsel i denne perioden og travle dager. Når alle i familien sitter hjemme, og alle skal være på Teams samtidig, har mange trengt mer fart og for eksempel rådgivning på hvordan de skal sette opp trådløse nettverk, sier Jacobsen.

Selskapet fikk også en ekstra utfordring, fordi de samtidig byttet nytt fakturasystem og CRM-system.

– Det er krevende nok å endre slike systemer når man er samlet, og ikke mindre når folk sitter hver for seg. Vi har også kjøpt opp et annet bredbåndselskap som vi skulle overta 1. april, og da fikk vi 800 kunder over natta. Det har vært en heftig periode, men samtidig har vi selv tatt syvmilssteg på hvordan vi bedre kan jobbe i lag på digitale plattformer.  

Les også: Droppet frokostseminar, og erstattet med webinar. Det ble en stor suksess.

Trollfjord bredbånd
Trollfjord levererer bredbånd og infrastruktur til både privat- og bedriftskunder.

Avlyste planlagt markedsaktivitet

– Hvilke endringer gjorde dere umiddelbart i markedsarbeidet deres?  

Marthe Hov Jacobsen i Trollfjord Bredbånd.
Markedssjef Marthe Hov Jacobsen i Trollfjord Bredbånd.

– Vi avlyste planlagte aktiviteter, vi hadde blant annet planlagt et hytteprodukt som skulle markedsføres i forbindelse med påska. Myndighetene innførte hytteforbud, og da skrudde vi den av. Vi lagde i stedet nye kampanjer som handlet om hjemmekontor, rådgivning og utstyr. Samtidig har vi vært svært opptatt av å støtte opp om de mange lokale, kreative initiativene, som konseptet Heimhandla for lokal netthandel.

– Hvilke endringer måtte dere gjøre i markedsstrategien, da dere forsto at situasjonen kom til å vare lengre enn kanskje først antatt? 

– Det har vært en gylden mulighet til å jobbe mer langsiktig og strategisk. Vi har hatt tid til å jobbe med planer vi har hatt på blokka lenge. Vi har fått jobbet mye med den digitale kundereisen, som ikke var så lett å få avsatt tid til tidligere. Vi har jobbet med partnere som skal dra oss videre, og er nå «oppe» på planer som gjør oss bedre rustet til framtida.

Les også: Innholdsmarkedsføring for B2B-bedrifter

Trollfjord bredbånd
Trollfjord vant i fjor prisen «Årets bedrift i Hadsel», arrangert av vol.no

Gjort mange endringer

– Hvilke erfaringer har dere gjort dere hittil? Hva har gitt deg flest bekymringer og hvilke nye muligheter har dere sett? 

– Vi har hatt stort trykk, og det kan være en påkjenning å sitte hjemme alene og uten å ha noen kollegaer å dele det med. Så min bekymring har vært for den enkelte kollega. Folk har vært enestående og taklet alt, men vi trenger å gjøre noen gode sosiale ting igjen når vi kommer tilbake til kontoret.

– Hvordan ser dere for dere veien videre, og hvordan tror du at du oppsummerer i august?  

–  Vi har gjort så mange endringsprosesser parallelt, så nå skal vi bruke tida framover på å bli god på det. Fra høsten er vi kommet et godt steg videre, og vi har lært oss nye ting. Målet er helt klart å ytterligere befeste vår posisjon som den lokaleide, nordnorske aktøren.

–  Nå åpnes samfunnet mer, og vi gleder oss til igjen å levere til overnattingssteder, hoteller og campingplasser som gjør seg klar for turister.

Ønsker du å finne ut hvordan du kan gjøre innholdet ditt til en magnet? Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Gratis e-bok:

Viktige møteplasser som messer og konferanser er avlyst på grunn av Korona-pandemien. Hva skal til for å erstatte de fysiske møteplassene med digitale løsninger?

Sjekk ut vår gratis e-bok om digital vekst og leadgenerering.