fbpx

På dagtid var det hjemmekontor og hjemmeskole. Etter «kontortid» ville folk pusse opp.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Nettbutikken til Bygger´n opplevde ny trafikkrekord da Covid 19 sendte folk hjem. – Mange tok hammeren i egen hånd, forteller markedsdirektør Markus Berget i Bygger´n.

I denne artikkelserien ser vi på hva som skjedde med markeds- og kommunikasjonsarbeidet til ulike bedrifter da Covid-19 snudde opp ned på den verden vi kjente. Markus Berget er markedsdirektør i konsernet E.A.Smith, og har spesielt ansvar for Bygger´n.

– Hva gjorde du den dagen da du forsto at koronaviruset ville få en effekt på din bedrift og deres kunder?

– Vi så egentlig ganske tidlig at dette ville slå hardt, vi innstilte flyreising fra og med 2. mars og deretter satte vi inn tiltak slag i slag. Hovedfokus var å stoppe spredning og ta vare på ansatte, samtidig som vi holdt hjulene i gang. Med så mange ansatte er det uunngåelig at vi hadde noen smittet og også en del i karantene, men de har heldigvis klart seg fint. Personlig gikk virkelig opp for meg da jeg ble oppringt av barnehagen til to av mine barn som stengte på timen grunnet mistanke om covid 19.

Les også: Maria: – Vi stoppet all markedsføring

Holdt allmøte for 260 på Teams

– Hvordan har koronaviruset påvirket din bedrift og arbeidshverdag? Hvordan har du opplevd korona-tiden?

– Innføringen av hjemmekontor ble en ny virkelighet og er selvsagt ekstra krevende med små barn i hus. Men vi hadde heldigvis akkurat begynt å bruke Teams, så det har gått over all forventning. Vi har blant annet holdt ledersamling med 106 ledere og allmøte med 260 medarbeidere samtidig. Alle våre byggevarehus er åpne, og vi har hatt jevnt god aktivitet hos Bygger’n i det siste, men det er store forskjeller i de forskjellige regionene. Salget har flyttet seg litt fra bygd til by, naturlig nok, sier Berget.

Han mener at bransjen mest sannsynlig vil få kjenne virkningene av Covid 19 på senhøsten 2020 og våren 2021.

– Vi er fortsatt usikker på hvordan dette vil utvikle seg.

Les også: Droppet frokostseminar, og erstattet med webinar. Det ble en stor suksess.

Bygger´n har dyktige fagfolk i butikken som gir gode råd og tips til kundene. Foto: Trond Tomassen, iNord

Mange henvendelser på chat

Den største endringen har Bygger´n opplevd i nettbutikken.

–  Vi har hatt netthandel siden 2017, og april måned er den aller beste måneden noensinne i nettbutikken. Vi merker i tillegg en markant økning i trafikk på våre hjemmesider, så chatten vår går nesten varm. Det er spesielt mange som nå tar hammeren i egen hånd og kommer til oss for tips og råd på hvordan de skal lykkes med små og store prosjekter. Vi har rikelig med varer på lager og pris og tilgjengelighet ligger i nettbutikken 24/7, sier Berget.

Bygger´n har i denne perioden innført betaling med Vipps, og har i tillegg tilbudt hjemkjøring, noe som har blitt veldig etterspurt.

–  Hvilke endringer gjorde dere umiddelbart i markedsarbeidet deres?

–  Da vi skjønte at vi kunne holde åpent, og med hele Norge på nett hjemmefra, satte vi full turnus på chatfunksjonen i netthandelen vår og økte markedsføringstrykket. Vipps som betalingsløsning og hjemlevering ble raskt viktige elementer i vår drift og kommunikasjon.

–  Hvilke endringer måtte dere gjøre i strategien, da dere forsto at situasjonen kom til å vare lengre enn kanskje først antatt?

–  Flere, men jeg vil ikke fortelle deg alle, smiler Berget.

–  Vi har sett på markedsføring, bemanning, sortiment, åpningstider og kommunikasjon og budsjetter på nytt og noe er endret ganske fundamentalt. Det har vært viktig å bygge mer på innhold opp mot proffkundene våre, vi ønsker en dialog for å jobbe med vår verktøykasse slik at vi kan bidra til en mer effektiv hverdag, sier markedsdirektøren.

Les også: Peter, Albert og Tor-Magnus vil hjelpe deg med alt du trenger for å bygge

Bygger´n Tromsø
Bygger´n kan både plukke, pakke og legge klart på en tilhenger, slik at du enkelt og raskt kan hente ordren din. Foto: Trond Tomassen, iNord

Inspirert av dugnadsånd

Bygger´n er opptatt av å ha faglig dyktige selgere, og forteller at mye av tiden går i å gi råd til kunder i byggevarehusene og i vår chat på våre nettsider.

–  Vi jobber nå med å kunne gi enda mere informasjon om hvordan man kan gjøre arbeid selv. Samt at vi ansetter flere kunderådgivere som kan jobbe med chatten på våre hjemmesider.

–  Hvilke erfaringer har dere gjort dere hittil? Hva har gitt deg flest bekymringer og hvilke nye muligheter har dere sett?

–  Vi har erfart at organisasjonen er utrolig robust og løsningsorientert. Det er mange som har vist seg fra sin beste side når det var som verst. Vi har selvsagt vært bekymret for kollegaer som var smittet eller i faresonen. Generelt er vi utrulig privilegerte som bor i et land med en slik dugnadsånd, det er inspirerende å se alle som holder hjulene i gang fra sykehus og sykehjem til butikker og ansatte i barnehager og skoler. Så den største erfaringen er nok faktisk dugnadsånden.

–  Etter det første sjokket, hvordan ser dere for dere veien videre?

–  Vi jobber nå med å forberede oss på 2021 og fortsette vår digitale utvikling, så vi er forsiktige optimister.

Ønsker du å finne ut hvordan du kan gjøre innholdet ditt til en magnet? Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Gratis e-bok:

Viktige møteplasser som messer og konferanser er avlyst på grunn av Korona-pandemien. Hva skal til for å erstatte de fysiske møteplassene med digitale løsninger?

Sjekk ut vår gratis e-bok om digital vekst og leadgenerering.