Korona-pandemien har ført til at møteplasser som messer og konferanser enten er utsatt eller avlyst. Derfor er det viktigere enn noensinne at kundene dine kan «møte» deg på nett.
Synlighet på nett har vært viktig i mange år, og den siste tiden har nett-trafikken eksplodert. Kundene dine googler og kikker innom sosiale medier mange ganger om dagen.
Korona-krisen har satt ekstra fart i digitaliseringen av kundereisen, også innen B2B-markedet. Der du tidligere fysisk kunne møte potensielle kunder, må du nå tilrettelegge dette møtet på nett. La nettsiden din generere nye potensielle kunder for deg, 24/7!
Fortell om løsningene på nettside din
Vet du hva dine potensielle kunder søker etter når de har en utfordring eller et problem? Kan din bedrift tilby løsningen – enten det er i form av produkter eller tjenester? Forteller du om dette på din nettside? Godt innhold som svarer på disse utfordringene kan over tid skape flere leads fra din nettside.
Dersom din bedrift er tilstede i de ulike fasene i kundereisen, kan dere gjennom digitalt innhold skape verdifulle leads til din bedrift. Slik kan du skape gode relasjoner til potensielle kunder. I denne artikkelen gir vi deg tre grunner til hvorfor leadsgenerering er viktig.
Last ned: Digital vekst – slik genererer du flere leads
Hva er et lead?
Strategien bak leadsgenerering er den som heter inbound marketing. Det er en «effektiv og utprøvd digital markedsføringsstrategi som hjelper deg å skape mer trafikk til bedriftens nettsteder og deretter konvertere besøkende til leads, leads til kunder og kunder til entusiastiske ambassadører». (Kilde: HubSpot)
Et lead er altså «når vi har tilegnet oss kundedata på en potensiell kunde: denne har vist en interesse, deltar og vil på et tidspunkt kunne forvente å bli kontaktet».
Det handler om å tilby potensielle kunder relevant informasjon og innhold i henhold til sitt stadium i kundereisen. Hvis du klarer å levere riktig innhold, til rett person til rett tid og aller helst i den riktige kanalen. Poenget er å gi den riktige informasjonen som din potensielle kunde leter etter til enhver tid.
Hvorfor trenger du å generere leads?
Den aller viktigste årsaken til å fokusere på arbeidet med nye leads er selvfølgelig at din bedrift ønsker seg flere kunder. Om du ikke gjør noe for å skape flere kunder – og dermed vekst – vil omsetningen din reduseres over tid. I jobben med å tilnærme seg disse kundene er det likevel tre sentrale utfordringer man møter i hverdagen, som man bør legge ekstra ressurser i for å overkomme.
1.De kalde telefonene – selgernes skrekk
Vi vet alle at det i større og større grad er utfordrende å ringe såkalte «kalde» telefoner. Beslutningstakere i bedrifter svarer som regel på telefonen, men du ender raskt opp med en avvisning i den andre enden. Det er heller ikke sikkert at du har fått tak i den «rette» personen, og GDPR har satt en stopp for kjøpte lister av god kvalitet.
2. «Varm» opp kunden
Den første henvendelsen til en potensiell kunde er for mange den vanskeligste delen av hele salgsprosessen. Det betyr at jo flere «varme» telefoner din selger kan ta, jo bedre. Gjennom leadsgenerering kan selgerne bruke tid og krefter på dem som faktisk er interessert og dermed nærmere en beslutning om å kjøpe. Jo mer opplyst, engasjert og informert din potensielle kunde er før du henvender deg, jo nærmere et salg er du.
3. Vær på nett der kunden din er
Korona-krisen har aktualisert digitaliseringen ytterligere, men i mange år har stadig større del av kjøpsreisen flyttet seg til nett. Både undersøkelser, sammenligninger og beslutninger skjer i stadig økende grad på internett. Din bedrift må være til stede når potensielle kunder søker, for deretter å tiltrekke deg dem og få dem på kroken. Husk også at det er nok av innhold på internett. Dine potensielle kunder er på jakt etter noe – eller noen – som kan løse deres utfordringer. Din oppgave er å gi deg det de søker etter og som de opplever har en verdi.