På Nerstranda senter hadde de ikke bare kundene å ta hensyn til da koronaen kom til Tromsø. Også de 45 leietakerne, og om lag 300 ansatte, hadde behov for løpende informasjon fra ledelsen.
Det har ført til noen hektiske måneder, som har krevd godt og grundig kommunikasjonsarbeid fra senterledelsen. Senterleder Veronica Evertsen tror de utfordrende månedene mars og april vil gi føringer for valg og prioriteringer på Nerstranda ut året.
I denne artikkelserien ser vi på hva som skjedde med markeds- og kommunikasjonsarbeidet til ulike bedrifter da Covid-19 snudde opp ned på den verden vi kjente.
Les også: Maria: – Vi stoppet all markedsføring
– Et sjokk
– Hva gjorde du den dagen da du forsto at koronaviruset ville få en effekt på din bedrift og deres kunder?
– Torsdag 12. mars er uten tvil en dag jeg kommer til å huske. På Nerstranda var vi i gang med smittevernstiltak allerede etter første tilfelle var påvist i Tromsø, så vi hadde noen dager med rutiner på plass, og var i beredskap. De store endringene fra 12. mars ble allikevel ett sjokk, og deretter ble det svært lange dager, forteller Evertsen.
– Å holde seg oppdatert på nyheter fikk en ny mening, og strukturen på arbeidsdagen ble snudd opp ned. Etter denne dagen måtte alt av nyheter regnes som «ferskvare» – det som var riktig den ene dagen, kunne fort være feil den neste.
Nerstranda stoppet alt av arrangementer, og markedsføringen fra senteret fikk en helt annen betydning. Retningslinjer og smittevern ble prioritet nummer en.
– Det var nok og riktig informasjon som gjaldt. I alle kanaler – både internt og eksternt, sier Evertsen.
Les også: Droppet frokostseminar, og erstattet med webinar. Det ble en stor suksess.
Tilgjengelig døgnet rundt
– Hvordan har du opplevd korona-tiden?
– Det har vært tøffe dager, litt som å løpe en maraton. Jeg har uten tvil vært opptatt av viktigheten med informasjon – spesielt internt. Vi har 45 leietakere og det er cirka 300 mennesker som har Nerstranda som sin arbeidsplass. Det krever kommunikasjon på mange ulike nivåer, noe som har vært utfordrende, men også veldig lærerikt, sier Evertsen.
Hun valgte å være tilgjengelig for leietakerne 24/7 når det gjaldt spørsmål og sparring.
– Det mener jeg var et helt riktig valg – jeg tror på transparent informasjon og direkte dialog når situasjoner er krevende.
Hun er veldig stolt av samholdet de har på Nerstranda.
– Er det ikke slik at det er i utforende situasjoner vi virkelig ser hva som bor i mennesker? Jeg reflekterte ofte over dette, og samholdet på senteret ga meg ekstra styrke når dagene ble lange.
Les også: Innholdsmarkedsføring for B2B-bedrifter
Mer «behind the scenes»
– Hvilke endringer gjorde dere umiddelbart i markedsarbeidet deres?
– Riktig, og nok informasjon i alle kanaler, ble det viktigste. Markedsarbeidet fikk en vridning bort fra det kommersielle, og over til viktige funksjoner som renhold, sikkerhet og drift. Retningslinjer for smittevern hadde selvsagt prioritet nummer én, men også oppdatering på nyhetsbildet og informasjon fra Tromsø kommune ble viktig å formidle, forteller Evertsen.
For Nerstranda ble det viktig å fortelle andre typer historier i markedsarbeidet i denne perioden:
– Vi ville vise kunden Nerstranda «behind the scenes», være ekte, og fortelle hvem vi er, og hva vi gjør. Dessuten så vi at markedsføringen var ferskvare – det som var riktig å gjøre den ene dagen, trengte ikke å være riktig den neste. Nyhetsbildet endret seg hyppig, og det å følge med og kommunisere videre ble og en viktig del av hverdagen, og slik jeg ser det: markedsarbeidet.
Les også: På dagtid var det hjemmekontor og hjemmeskole. Etter «kontortid» ville folk pusse opp.
Kortsiktig planlegging
– Hvilke endringer måtte dere gjøre i strategien, da dere forsto at situasjonen kom til å vare lengre enn kanskje først antatt?
– Strategien måtte helt klart endres. Jeg liker å jobbe langsiktig og nå måtte vi planlegge dag til dag, og uke til uke. Slik er det til en viss grad enda, selv om blikket nå kan løftes mer fremover. 2020 blir uten tvil ett annerledes år på mange måter.
Nerstranda valgte å kommunisere direkte med kundene sine, og de opplevde blant annet å få mange spørsmål om åpningstider, ettersom leietakerne i perioder hadde fravikende åpningstider.
– Det har vært riktig valg å være til stede for kommunikasjon med kundene våre. Og det var stor glede og jubel når alle leietakerne våre hadde felles åpningstider igjen 2. juni.
Les også: Marthe: – Vi har heldigvis en tjeneste som folk trengte enda mer av.
Endringsvillighet og samhold
– Hvilke erfaringer har dere gjort dere hittil? Hva har gitt deg flest bekymringer og hvilke nye muligheter har dere sett?
– Covid19 har gitt kunnskap om hvordan navigere i veldig uoversiktlig terreng. Vi har lært viktigheten av at markedsføring er ferskvare, samt at endringsvillighet og samhold er viktige nøkkelfaktorer for å stå stødig, sier Evertsen.
Hun understreker at hun er imponert over senterets leietakere, som hun mener har gode ledere og har stått stødig i en krevende tid.
– Og når det gjelder muligheter så kommer vi til å fortsette med markedsføring fra «behind the scenes». Vi vil vise frem menneskene som jobber her, fortelle gode historier og vise tidsriktige produkter. Å være en del av ett kjøpesenter er så mye mer enn hva en vanlig tenker. Det er stort bygg med mange funksjoner, hvor sikkerhet og beredskap alltid har hatt høy prioritet.
– Etter det første sjokket, hvordan ser dere for dere veien videre?
– Nå som Norge sakte åpner opp igjen, tenker jeg at retningslinjer som å holde omsorgsfull avstand og ha god håndhygiene vil fortsette ut året. Alle våre butikker er åpne igjen, og det vil være viktig å fortsette med markedsarbeid som ikke bare omhandler tidsriktige produkter og tjenester, men også hvem menneskene som jobber på Nerstranda er.
– Vi vil nok fortelle mer om vårt miljøarbeid og vårt sosiale engasjement framover.