Denne våren har vist seg å være et «uår» av uante dimensjoner. Koronapandemien har gjort det vanskeligere å vokse for mange bedrifter.
Det er vår, det er tid for å spire og gro. I helgen dukket sola opp her i Nord-Norge, og der mange brukte soldagen til å gå skitur på fjellet eller en dukkert i fjæra, brukte jeg dagen til å prikle og potte om mange av mine småplanter.
«Vet du hva planter trenger?», spurte datteren min. «De trenger kjærlighet, og vann er kjærlighet». Hun hentet vann, og snakket varmt til plantene mens hun vannet dem.
Jeg måtte smile da jeg samme dag så markedsførings-«guruen» Gary Vaynerchuk legge ut en tegning på LinkedIn hvor det sto «It´s tough to grow anything without water… content is your water”.
Innhold = vann
Selv om samfunnet er i ferd med å åpne igjen, vil det fortsatt i lang tid framover herske stor usikkerhet. Mange bedrifter er direkte rammet, enten fordi kundene er helt borte eller at de sitter på gjerdet.
En god avling handler selvfølgelig om kvaliteten på frøene og jorda de settes i, men hvis du ikke vanner, så vil frøene og plantene tørke inn i løpet av kort tid.
Hvis innhold er vann, hva vanner du med?
Selv om krisen har ført til at mange bedrifter har midlertidig innkjøpsstans, så opplever mange at trafikken til nettsiden øker.
Les også: Aldri la en krise gå til spille
Her er 5 tips til hvilket innhold som du kan «vanne med» akkurat nå slik at bedriften din kan vokse.
1.Vær hjelpsom
Godt og engasjerende innhold er alltid relevant og nyttig. Du kan likevel spørre deg om det er noen av dine produkter eller tjenester som er spesielt nyttig i denne tiden? Hvis du for eksempel leverer finansielle tjenester kan du kommunisere hvordan du kan hjelpe en bedriftseier som opplever likviditetsproblemer.
Les også: Slik skaper du tillit og troverdighet med innholdet ditt
2. Gi trygghet og informasjon
B2B-kjøpere vil i denne perioden gjøre ekstra grundig research før de kjøper en vare eller en tjeneste. Nå kan du utdype i enda større grad om hva dine produkter/tjenester kan hjelpe med eller ta andre grep som gir trygghet om at de gjør et riktig kjøp.
Selv om bedrifter ikke kjøper akkurat nå, så opplever mange nettsider økt trafikk. I usikre tider er det mange som er på jakt etter informasjon og som søker på nett for å finne svar på sine utfordringer. Du har nå mulighet til å bidra med informasjon som inngir tillit og får oppmerksomhet hos dine målgrupper.
Les også: Godt innhold er ditt viktigste verktøy
3. Lytt til kundene dine
Hør med kundeservice og selgerne dine om hvilke spørsmål eksisterende kunder og potensielle kunder stiller nå. Det kan være at de spør eller lurer på andre ting i dag enn de gjorde for noen måneder siden. Lag innhold som svarer på disse spørsmålene.
4. Vær der kundene dine er
I «gamle» dager var du kanskje nå på vei til en messe, konferanse eller bedriftsbesøk hvor du skulle treffe potensielle kunder. Hvor kan du nå treffe dem? Bruk mer tid på sosiale kanaler som for eksempel LinkedIn eller Facebook-grupper. Se hva målgruppen din snakker om, og bidra med inspirasjon, svar på spørsmål eller innsikt om markedet eller trender.
Les også: Nå ut med innholdet ditt – slik velger du riktig kanal
5. Velg hvilken historie du vil fortelle
Du kjenner sikkert det klassiske eventyret fra du var barn. Eventyrene har alltid en helt og en skurk. For å komme fram til gullet/slottet/vinne prinsessen må helten gå igjennom en rekke (helst tre) utfordringer. Nå har du sjansen til å skrive en slik klassisk fortelling om din bedrift. Dokumentér den tiden vi er inne i, og fortell hvordan dere møter utfordringene.
Ønsker du hjelp med å finne det gode innholdet i din bedrift? Jeg tar gjerne en prat der vi kan sparre ideer eller diskutere veien videre. Klikk her for å finne et tidspunkt som passer din kalender best. (Det er helt gratis og uforpliktende).
Les også: Kommunikasjon i koronaens tid