fbpx

Fikk fart på det digitale markedsarbeidet

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Da koronaen kom til Norge ga Moen Marin full gass på sosiale medier. Det gir stor effekt i norske farvann.

I denne artikkelserien ser vi på hva som skjedde med markeds- og kommunikasjonsarbeidet til ulike bedrifter da Covid-19 snudde opp ned på den verden vi kjente.

Moen Marin er verdens største leverandør av arbeidsfartøyer til havbruksindustrien. Sensommeren 2019 fikk selskapet ny hjemmeside og ny profil. Salgs- og markedsdirektør Kjersti Strand forteller at grunnarbeidet for ny strategi var lagt før koronaen, men gjennomføringen ikke var helt i mål.

–  Vi hadde allerede for halvannet år siden laget «den store grandiose» planen for markedsføring.  Vi laget en identitet som er gjennomgående, og som skal være «typisk» Moen Marin. Korona-krisen satte fart i planene, spesielt styrkingen av det digitale markedsføringsarbeidet, forteller salgs- og markedsdirektør Kjersti Strand i Moen Marin.

NY NETTSIDE: Moen Marins nye nettside ble lansert på sensommeren 2019. En salgskoordinator i selskapet sørger for gjennomføring, rød tråd og kontinuitet på alle digitale flater.

Treffer kunder via sosiale medier og Teams

– Hva gjorde du den dagen da du forsto at koronaviruset ville få en effekt på din bedrift og deres kunder?

–  Vi satt allerede på hjemmekontor før Erna Solberg sendte alle hjem. Eierne våre var framsynte, og da Erna stengte ned landet, var vi allerede i gang med tiltak.

Moen Marin opplever høyt engasjement på Facebook.
HØYT ENGASJEMENT: Moen Marin opplever høyt engasjement i sosiale kanaler

– Hvordan har koronaviruset påvirket din bedrift og arbeidshverdag? Hvordan har du opplevd korona-tiden?

–  Alle digitale plattformer er blitt enda viktigere og er brukt i større grad. Når salgsavdelingen sitter på hjemmekontor i stedet for å møte kundene direkte enten på messer eller besøk, så har vi truffet kundene blant annet via sosiale medier, forteller Strand. Digitale kaffekopper på Teams er blitt en ny hverdag.

–  Hvilke endringer gjorde dere umiddelbart i markedsarbeidet deres?

–  Vi hadde jo på forhånd lagt en plan, men ting tar tid og vi hadde ikke gjennomført alt. Nå fant vi ut at vi ikke kunne utsette lenger, nå måtte vi bare kjøre på. Vi hadde laget en strategi for sosiale medier som vi så vidt hadde begynt med i 2019, men nå ble det både mer struktur og mer bevissthet rundt det arbeidet.

Opplever effekt av digitalt markedsarbeid

–  Hvilke endringer måtte dere gjøre i strategien, da dere forsto at situasjonen kom til å vare lengre enn kanskje først antatt?

–  Salgs- og markedsavdelingen deltar jo ellers på messer og konferanser og har kundebesøk, men når du ikke har den muligheten, så må vi bruke de verktøyene som er tilgjengelig. Vi har intensivert bruken av ulike digitale plattformer, alt fra SoMe til webinarer og innholdsmarkedsføring.  

Strand forteller at arbeidet med digital markedsføring og bruk av digitale verktøyer har gitt mersmak i hele organisasjonen.

–  Det som tidligere ofte ble utsatt i en travel hverdag, sto plutselig øverst på prioriteringslista. Det som er mest artig er at synet på marketing er endret. Historisk er det vanskelig å få midler til det, fordi man ikke vet hvilken effekt det gir. Plutselig kom vi i en situasjon der alle måtte lene seg på det likevel, og vi har fått anerkjennelse på at det er et eget fagområde. 

Strand forteller at dagens digitale markedsføring gir helt andre verktøy for å måle effekt.

–  Alt kan måles og du kan dokumentere effekten av alt du gjør. Der vi før fikk spørsmål om det virkelig var sånn, får vi nå spørsmålet «Skal vi ikke gjøre litt mer av det?».

FLERE KANALER: Moen Marin er i flere kanaler, og deler omtale fra nettaviser blant annet på LinkedIn.

Når yngre mennesker

–  Hvilke erfaringer har dere gjort dere hittil?

–  Vi opplever det bare positivt. Vi ser at vi kanskje når bredere ut, og er også synlig hos dem i 20-årene. De har andre vaner for hvor de oppsøker informasjon, enn dem på 50-60+. Vi føler at vi når flere aldersgrupper ved å bruke ulike verktøy.

Strand ser også at det digitale markedsarbeidet er med på å skape stolte medarbeidere.

–  Det er også viktig med tanke på rekruttering. Vi konkurrerer om de flittigste sjelene og de skarpeste hodene. Spesielt for oss som driver kompleks og avansert ingeniørkunst er det viktig å være en attraktiv arbeidsplass.

Moen Marin er den ledende leverandøren til havbruksindustrien i Norge, og har dekket mye av markedet allerede.

–  Vi har ikke fått noen nye kunder, men i de tilfellene hvor kundeforholdet har vært noe skjørt, så opplever vi at flere av disse kommer på banen igjen. Det er både veldig gledelig og veldig artig, sier Moen.  

I den perioden hvor flere har vært hjemme, har skjermbruken gått opp.

–  Mange er tvunget til å være mer hjemme, og da er det mange som surfer på telefonen, samtidig som de for eksempel ser på TV. Når du vet det, er det viktig å være tilstede der kundene er. Vi bruker LinkedIn, Instagram og Facebook, og vi har også en Snapchat-konto vi bruker innimellom.

NÅR YNGRE MENNESKER: Instagram er en av de sosiale kanalene som når andre enn den tradisjonelle målgruppen. Instagramkontoen ble lansert i mars 2020 og har allerede nesten 500 følgere.

Startet med annonsering i sosiale medier

Nytt av året er at Moen Marin også er begynt med annonsering på sosiale kanaler.

–  Siden 2018 har vi hatt som hovedregel at vi kun skal annonsere digitalt, og under koronaen iverksatte vi også annonsering på sosiale medier. Vi har også kjørt våre første webinarer, og her opplevde vi stor påmelding og høyt engasjement.

–  Etter det første sjokket, hvordan ser dere for dere veien videre?

–  Jeg tror vi kommer til å fortsette slik som vi gjør. Vi skal også prioritere noen andre ting fra planen vi har lagt. Vi er del av et selskap som ønsker å bli bedre på alt vi gjør, og vi snuser hele tiden på det som er tilgjengelig, enten det er nye verktøy som vi ikke har eller muligheter som oppstår i kjølvannet av denne nye situasjonen.  Du får et lite forsprang hvis du er tidlig ute.

Les flere artikler i denne serien:

Ønsker du å finne ut hvordan du kan gjøre innholdet ditt til en magnet? Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Gratis e-bok:

Viktige møteplasser som messer og konferanser er avlyst på grunn av Korona-pandemien. Hva skal til for å erstatte de fysiske møteplassene med digitale løsninger?

Sjekk ut vår gratis e-bok om digital vekst og leadgenerering.