Du vet hvor du er og hvor du ønsker å være, men hvordan kommer du deg dit? SMARTe mål hjelper deg å nå det store hårete målet ditt.
Du kjenner sikkert ordtaket om at Rom ikke ble bygget på en dag? La oss si at bedriftens store overordnede mål er å øke omsetningen med 20 prosent det neste året. Men hvordan kommer du deg dit?
Enkelt sagt: Gjennom å definere nøkkelaktiviteter og gi dem like mye oppmerksomhet i form av målsetting, handlinger og oppfølging.
SMART-modellen er en motiverende og effektiv metode som kan hjelpe deg med å sette mål og lykkes med din markedsføring. Hver bokstav står for en egenskap, som vil vi deg mer struktur i hverdagen vise om tiltakene dine fungerer, gi deg noe å jobbe mot og aller best – kanskje noe å juble for.
Vi har skrevet den store guiden om innholdsmarkedsføring som du kan bruke som et utgangspunkt til å sette deg mål for markedsføringen din.
Hvorfor er det viktig å sette seg mål?
Det å sette seg mål gjør deg bevisst på hva som er viktig for deg og din bedrift. Hvor er det du skal legge inn støtet den neste perioden?
Når du vet hva som er målet er det enklere å yte en innsats, det gir også mening til arbeidsoppgavene og kan til og med gi grunn til feiring.
Alle mål bør være litt «hårete» – det vil si at de skal utfordre deg. Bare på den måten kan både du og selskapet oppleve vekst.
Få gratis SMART mål-mal
Hvis du aldri har jobbet med å sette deg mål tidligere, så har vi sammen med HubSpot laget en mal du kan bruke. Denne er enkel å ta i bruk, enten du skal sette mål for hele året, kvartalet, måneden eller en kampanjeperiode.
Klikk her for å laste ned malen (gratis og uforpliktende). Det er enkelt å redigere malen slik at den passer deg bedre, og du må gjerne dele den med andre. Malen er laget for markedsførere, men med noen justeringer passer den også til selgere eller andre i din organisasjon.
(Disclaimer: iNord er sertifisert HubSpot-partner, og bruker denne plattformen til salg, markedsføring og kundeservice).
Hva er SMART-mål?
Forkortelsen SMART står for:
- Spesifikt: Hva ønsker du konkret å oppnå? Vær tydelig og beskriv nøyaktiv hva du ønsker.
- Målbart: Sørg for at det er mulig å se om du har nådd målet, sett tall på nøyaktig hvor mange besøkende, leads og salg du ønsker.
- Akseptable: Gå ut for dagens situasjon og sørg for at målene er oppnåelige, samtidig som du må sørge for at du har noe å strekke deg etter.
- Relevant: Sørg for at målene er relevant og henger sammen med ditt store overordnede mål.
- Tid: Når skal målet være nådd? Som tidligere journalister er vi glade i deadline, da vet vi at jobben blir gjort.
Slike SMARTe mål hjelper deg med å vite hvordan du skal nå ditt store overordnede mål. En toppidrettsutøver kan ha som sitt overordnede mål om å vinne OL-gull neste år, og for å klare det må vedkommende sette seg flere underordnede mål. Det handler om hvor mange timer trening, hvilken trening, hvile, kosthold og en rekke andre faktorer.
Hva slags SMARTe mål skal du sette deg?
SMARTe mål gjør at du hele tiden kan vite om du er på rett vei eller om du må justere kursen for å nå det store målet ditt. En markedsfører har ofte tre store mål på sin agenda.
Få flere besøk til nettsiden, konvertere flere besøkende til leads og konvertere flere leads til kunder.
Hvordan kan da et sett med SMARTe mål bidra til at du når ditt overordnede mål? Her er et eksempel som viser slike SMART-mål i praksis.
- Øke månedlig trafikk til nettsiden med 10.000 nye besøkende per måned
- Konvertere 300 leads fra nettsiden i måneden
- Konvertere 15 av disse leadsene til salg i måneden
Disse målene går ut fra at din bedrifts nettside konverterer rundt 3 prosent av den totale trafikken til leads og rundt 5 prosent av de leadsene fører til salg.
Vær forberedt på utfordringer
Vi vet alle at ting tar tid, og at dagen ofte kommer med både små og større uventede oppgaver. SMART-målene hjelper deg til å holde fokus på hva som er viktigst å gjøre, samtidig som vi ønsker at du skal være forberedt på utfordringer.
Skriv gjerne ned det du mener er de største utfordringene, og se om du kan finne løsninger som gjør at de ikke hindrer deg altfor mye.
Hvis det er første gang du tenker i disse baner, kan det være litt vanskelig å komme i gang. Det er heller ikke sikkert at du måler hvordan nettsiden din leverer i dag, og da kan det være ekstra krevende å sette et tall på nå-situasjonen. Begynn med et lite mål som du kan måle, og jobb videre etter det.
Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker hjelp til å sette mål – eller finne ut hvordan du skal komme deg fra A til Å. Skriv inn dine kontaktdetaljer i skjemaet under, så hører du fra oss.
[hubspot portal=»5928197″ id=»c5609df8-6c50-4063-87b7-05332620e7ea» type=»form»]