Ønsker du å nå nye høyder på sosiale medier i 2021, men vet ikke helt hvor du skal begynne? Med en god strategi legger du grunnlaget for suksess.
Et nytt år er i gang, og selv om koronaen fortsatt stikker kjepper i hjulene, er det ingen grunn til å la være å lage en strategi og en plan for det nye året. Bruken av sosiale medier bare fortsetter å øke, stadig flere kanaler kommer til og det er ingen tvil lenger at man uansett bransje og uansett kundegruppe – så må du være tilstede.
Sosiale medier kan brukes til å bygge merkevare, skape oppmerksomhet, bygge relasjoner og ha dialog. I tillegg kan selvfølgelig også sosiale medier brukes i salgsøyemed.
Disse tre grunnleggende trinnene sørger for et solid fundament i din strategi for sosiale medier.
Trinn 1: Hvem er kunden din?
Med et gode bilde av målgruppen din kan du lettere skaffe dypere innsikt i kunden, dens motiver og adferd. Hva søker de etter, hva stopper de ved og hva ønsker de å få vite mer om? Ved å kjenne godt til målgruppen eller målgruppene dine, er det enklere å lage innhold som du vet svarer på deres utfordringer og behov.
Har du allerede laget en eller flere profiler av idealkunden? Vi anbefaler å ta en kikk på disse hvert år. Utviklingen går raskt og kanskje har kundene dine andre utfordringer nå enn de hadde i fjor?
Innen B2B-markedet vet vi at det er flere i bedriften som har et ord med i laget når det kommer til innkjøp. Har du sørget for at du både dekker daglig leder og faglig leder i målgruppen din. Den ene er mest opptatt av økonomi og ROI (return on investment), mens den andre vektlegger i større grad de faglige kvalitetene ved produktet eller tjenesten din.
Trinn 2: Lag en innholdsplan
En god innholdsplan gir en oversikt for temaene du ønsker oppmerksomhet rundt. Med en slik plan holder du oversikt og publiserer med konsistens, slik at du når de målene du har satt deg. Ha gjerne klart et tema for hver måned, slik at du gjennom et helt år har vært innom alt du ønsker å kommunisere.
I innholdsplanen er det fint å både skrive inn tema, hvem som har ansvar for publiseringen og hvor det skal publiseres.
Det aller viktigste er likevel det du fyller kalenderen med. Her gir vi 10 tips til hvordan du kan finne godt innhold som kundene elsker.
(PS: Vi har for tiden tilbud på vårt abonnement på innhold for sosiale medier – sjekk det ut her! )
Trinn 3: Velg de riktige plattformene
Hver sosiale medie-plattform har sin egen målgruppe og sitt eget formål. Velg den plattformen som samsvarer med målgruppen din og målet ditt. Dette øker både effektiviteten og verdien av markedsaktivitetene dine.
Vi har tidligere skrevet en artikkel som forteller mer om hvordan du velger kanal, men i dagens medievirkelighet er det også en sannhet at de fleste bedrifter må være i flere kanaler. Velg likevel dem du har mest tro på, og ikke vær redd for å teste nye kanaler og nye måter å publisere innholdet ditt på. Det skjer stadig endringer i de ulike kanalene, og om du velger Facebook, LinkedIn eller Pinterest, er opp til deg.
Trenger du hjelp til å lage en god strategi eller å finne ut hva du skal publisere til hvem? Ta kontakt for en uforpliktende samtale.