Alle snakker om godt innhold, men det er ikke alltid like enkelt å vite hva som er godt innhold og hvordan du kan finne ut hva som er godt innhold for akkurat din bedrift.
Det er mange måter å tilnærme seg det å lage innhold på. I dette blogginnlegget gir jeg 10 enkle tips for å lage innhold som kundene dine elsker og som styrker merkevaren, øker salget og ikke minst skaper tillit til din bedrift.
Hvis du ønsker å se nærmere på hva innholdsmarkedsføring kan gjøre for din bedrift, så har vi laget en stor guide om det. Du kan også klikke på filmen for å se hva som er godt innhold og hvordan du kan finne det.
1. Sett kunden først
Innholdsmarkedsføring betyr dypest sett at du vrir fokuset fra hvilke produkter du skal selge, hvilken pris produktet ditt har og hva du selv synes er viktig – til å sette kunden først og høre etter hva dens behov er.
Det gjelder altså å finne ut hvem som er kunden din – og så gjøre en liten analyse om hva den trenger, hva som er behovet dens, hvilke utfordringer vedkommende har og hvorfor den i så fall skulle kjøpe din vare eller tjeneste.
Det betyr ingenting om du selger joggesko til forbrukere, avanserte maskiner til andre bedrifter eller kunnskapen din.
Hvilket «problem» er det du eller ditt produkt kan løse – og hvordan kan du fortelle om det?
I utgangspunktet bryr jeg meg ikke om hvor mange liter bagasjerom det er på bilen, jeg bryr meg om jeg får plass til alt pikkpakket mitt. Hvis jeg skal kjøpe en avansert maskin, så ønsker jeg kanskje topp kvalitet i alle ledd og hvis jeg skal kjøpe kunnskapen din, så må jeg ha tillit til at du kan det jeg trenger.
Kunden bryr seg ikke om deg, produktene dine eller tjenestene dine. De bryr seg om seg selv, sine ønsker og sine behov.
Du skal altså tenke på hvem som er kunden din, men tenk også over hvem som avgjør et kjøp. Hvem er beslutningstakeren? Er det flere? Det kan være en som gjør selve kjøpet, men en annen som avgjør kjøpet.
2. Del kunnskap
Derfor kommer vi over på punkt 2, som handler om å dele kunnskapen din. Det være seg om produktet ditt, prosesser eller mer avanserte ting.
Hvorfor passer akkurat denne joggeskoen til høstmørke skogsstier? Jo mer kunnskap du deler, jo mer tillit får kunden om at det er akkurat du som kan vite hva de trenger og kunne tilpasse til akkurat deg.
Vi lever i en tid med delingsøkonomi, og jeg tror generelt at deling er av det gode. Selv om jeg deler min kunnskap med deg eller mine erfaringer med deg, er det ingen automatikk at du ikke vil kjøpe produkter eller tjenester hos meg, bare fordi du har lært hvordan du kan gjøre oppgaven selv eller bygge maskinen selv. Tvert imot skaper kunnskapsdeling større tillit at jeg kan levere tjenester på høyt nivå til den kvaliteten du både ønsker og trenger.
Les også: Innholdsmarkedsføring for B2B
3. Fortell historier
«I begynnelsen av ordet…» Slik starter verdens mest leste bok, Bibelen. «Det var en gang» er også en frase de aller fleste legender og eventyr starter med.
Vi mennesker har i tusenvis av år samlet oss rundt bålet eller på torget for å få siste nytt, høre historier bli fortalt og være sammen med hverandre. Alle disse historiene handler om mennesker, utfordringer vi møter og hvordan vi møter dem. Og ikke minst hva vi kan lære av dem.
Bruk dette suget etter den gode fortellingen til å fortelle din historie. Det kan være alt fra oppstarten av bedriften, milepæler, hvordan den gode ideen kom til eller historier som forteller om godt arbeidsmiljø og ansatte som har utmerket seg.
Her kan du også formidle hvorfor du gjør det du gjør, fortell om dine verdier og visjoner.
Alt dette er historier som dine kunder, både eksisterende og kommende, vil sette pris på – og jeg kan garantere at noen også vil si: «Leste du om….» eller «Har du hørt at…»
All god historiefortelling inneholder også motstand. Fortell om suksessen din, men fortell også om da det holdt på å gå galt eller noe gikk på tverke. Det gjør fortellingen din enda mer troverdig og minneverdig.
4. Lær av journalisten
Min bakgrunn er at jeg har jobbet som journalist i over 20 år, og de grunnleggende nyhetskriteriene i journalistikken kan føre deg til mye godt innhold:
- Aktuelt – skjer det noe nytt?
- Vesentlig – skjer det noe viktig?
- Nærhet (følelser, geografi)
- Hvem er involvert? Noen viktige personer?
- Konflikt
- Sensasjon
- Underholdning
I journalistikken er en tommelfingerregel at alle saker bør inneholde minst to av disse elementene.
Trenger du godt innhold? Vi har sydd sammen flere gode pakker, enten du trenger artikler/blogginnlegg eller foto/video.
5. Hva lurer du på? Spør Google om råd
Hva gjør du hvis du lurer på hvilke joggesko som passer for deg? Jo, du googler. Vi googler mer og mer, og det betyr at du også kan gå til Google for å finne ut av hva folk lurer på om dine produkter.
Hvis du googler joggesko, så ser du nederst på søkesiden at det kommer opp et felt som heter relaterte søk – her får du opp hva folk som søker etter joggesko OGSÅ søker etter.
Google har også en annen tjeneste – som heter Google Trends. Her kan du få daglige oppdateringer om hva som er de mest søkte ordene i Norge, men du kan også søke opp dine ord og se hvordan søkehistorikken er de siste fem årene. Dette er spesielt smart å følge med på dersom du leverer varer og tjenester som er avhengig av sesong, men det betyr også at du kan ha innhold liggende klart og følge med på når søket tar seg opp.
Google har også sin Key Word Planner, hvor du i enda større grad går inn i Google-universet for å finne søkeordene som folk bruker.
Ikke noe er bedre dersom kundene kommer til deg via det som kalles organisk – eller frivillig – søk.
6. Hvem er du? Vær deg selv
Uansett hva du ser at folk søker på og hvilke behov du tror din eksisterende eller potensielle kunde har, er det viktig å være deg selv. Ikke vær noe på digitale flater som kunden ikke finner igjen når de har med deg å gjøre.
Den joggeskoen må holde det den lover og du må holde deg du lover at du kan. Innholdsmarkedsføring handler ikke om å pynte på sannheten. Vis fram alle fasetter og tegn et bredt bilde av hvem du er. Til syvende og sist handler det om din troverdighet og den tilliten du bygger opp.
Les også: Hvordan bygge tillit og troverdighet gjennom innholdsmarkedsføring
7. Fordeler framfor egenskaper
Egenskaper er kjennetegn produktet ditt har, fordeler handler om hvordan produktet kan gjøre ditt eller noen andres liv bedre.
Igjen – ikke bare fortell fakta om produktet ditt. Det er viktig å få det med, men enda viktigere er det å fortelle om fordelene ved å bruke ditt produkt eller å velge din tjeneste.
Hva er det kunden kan sitte igjen med? Hvorfor skal den velge deg og ikke en annen?
Et eksempel på en egenskap: Vårt bagasjerom tar 500 liter. Fordel: Du får plass til fem store kofferter.
Vis og fortell kunden hvilke fordeler bruken av dine produkter eller tjenester gir.
8. Bruk ulike formater
Dette handler ikke spesielt om innholdet som sådan, men det er likevel viktig for innholdet om hvilket format du velger.
I dag konsumeres mer og mer video, og hvis du velger å fortelle din historie via video, så må fortellingen fungere visuelt.
Tenk uansett ulike formater når du skal bruke innholdet ditt – det være seg lange tekster, korte tekster, korte videoer, lange videoer, foto, animasjon, infografikk eller podcast.
Vi mennesker trigges av ulike ting, og vi oppfatter ting ulikt og vi liker eller misliker ulike ting. Noen av oss må lese noe for å huske, noen må se noe og noen må høre. Hvis man får budskapet inn gjennom flere formater, så fester det seg kanskje enda bedre.
Ikke lås deg til et format, men tenk på hva kunden din liker best, hvor denne er, og hvordan du best kan møte den.
Les også: Nå ut med innholdet ditt – riktig kanal for riktig målgruppe
9. Lag ulike typer innhold
Dette er i forlengelsen av ulike formater. Vær alvorlig eller bruk humor. Still spørsmål eller svar på spørsmål. Vekk nysgjerrighet eller skap debatt. Lag guider og vis steg for steg hvordan man løser en oppgave.
Se for eksempel her hvordan vi brukte humor for å sette søkelyset på negativ oppførsel.
Tenk også på konteksten til produktet ditt – kan du sette det i en sammenheng med en livsstil? Hvem er de som kjøper produktet ditt – dyrk dem.
Jo mer spesialisert produkt eller tjeneste du har, jo mer må du kanskje også snakke med detaljene eller fasettene.
Alle disse ulike typene gjør at innholdet blir ulikt og skaper stor variasjon.
Noen kjøp er rene impulskjøp, men for de aller fleste av oss, så tar det litt tid, vurdering og overveielse fra man starter Google-søket til du faktisk står med varen i hånda eller skriver under en kontrakt.
Det betyr at du bør lage innhold for alle steg i denne kjøpsreisen.
Ulike kanaler krever også ulike typer innhold. Tenk over hvordan de ulike kanalene fungerer og hvordan folk bruker dem. De fleste går til Facebook når de kjeder seg, og er ute etter en god pauseunderholdning. Da bør innholdet være annerledes enn produktbrosjyren din.
10. Kom til poenget – så fort som mulig…
Det er en kjensgjerning at vi i dag bruker minimalt med tid for å vurdere om noe er interessant nok til å fortjene vår oppmerksomhet.
På Facebook teller de en visning hvis du har sett på en video i tre sekunder. Tre sekunder, de fleste ser knapt ett sekund før de scroller eller blar videre. I journalistikken har vi lært at vi lært at det viktigste skal komme først – da får du i alle fall formidlet kjernen i budskapet ditt.
I film- og historiefortelling er anslag viktig – gi leseren/seeren et lite hint om hva som skal komme – gi dem noe som vekker interessen nok til at du ønsker å følge med videre. Pirr leseren eller seeren din nok til at de blir med gjennom hele innholdet ditt.