fbpx

Hvordan skriver vi artikler og blogginnlegg for kunder? Se vår metode ✍🏼

Nettsiden din kan enkelt oppdateres ved hjelpe av nye artikler. Her får du vår metode for hvordan vi jobber på vegne av våre kunder.

Dine (potensielle) kunder – og Google – er alltid på utkikk etter nytt, verdifullt og relevant innhold. Det betyr at du konstant må oppdatere din nettside med ny informasjon. Den beste måten å gjøre det på er ved å skrive artikler eller blogginnlegg som publiseres på nettsiden din. Nytt innhold er attraktivt både for søkemotorene og leserne, og kan enkelt deles på ulike plattformer, slik som sosiale medier eller i et nyhetsbrev.  

Vi vet at det er krevende å stadig publisere nytt innhold. Selv om alle vet hvor viktig det er, settes det ofte nederst på prioriteringslista i en travel hverdag.  

Vurderer du å hyre inn noen for å få hjelp til å skrive? Hos iNord er vi en gjeng med tidligere journalister som har mange års erfaring i å få andres tanker og ideer ned på papir, og ut i verden. I løpet av de siste årene har vi skrevet flere hundre artikler, de fleste av dem baserer seg på journalistiske metoder.

I denne artikkelen vil jeg beskrive vår framgangsmåte – eller vår metode om du vil – når vi skriver artikler på vegne av våre kunder.  

Vi kan skrive en enkeltartikkel for deg, men de fleste av våre kunder ønsker en mer langsiktig strategisk tilnærming, som gir enda bedre resultater. Vi skriver alltid med våre kunders mål i mente, enten det er å øke trafikken til nettsiden, øke salget eller bygge merkevare. Her kan du lese mer om hvordan en slik avtale kan se ut.  

Hvorfor bør du ha ferske artikler på din nettside?  

Hvis din virksomhet har en nettside eller en blogg, oppfattes dere som et medie. Derfor bør dere også tenke som et mediehus, som publiserer regelmessig, med innhold som har verdi for deres målgruppe.

Et slikt innhold kan være i form av artikler eller blogginnlegg. Hvis du ønsker å vite mer om hvordan godt innhold er en strategi for å vinne flere og mer lojale kunder, kan du lese vår store guide om innholdsmarkedsføring.

Innen alle bransjer er det slik at vi primært ønsker å skaffe kunnskapen selv. De fleste av oss starter et slik søk etter kunnskap på Google, eller andre søkemotorer. Før vi tar en beslutning om for eksempel innkjøp av et produkt eller en tjeneste – eller en ny samarbeidspartner, har vi besøkt en rekke hjemmesider for å gjøre research og skape et bilde av hva som finnes av muligheter.  

Da er det viktig at jeg finner din bedrifts nettside (eller blogg). Du må være tilstede og ha velskrevne artikler/blogginnlegg, som svarer på de spørsmål som deres målgrupper stiller Google.  

Les også: B2B-markedsføring: Hvordan havne til topps på Google?

Hva er en artikkel eller et blogginnlegg? 

Artikler og blogginnlegg (eller bloggposter) er journalistiske formater som publiseres i din bedrifts egne kanaler. Forskjellen fra en artikkel i en nettavis til en artikkel på eget nettsted, er at du selv er herre over både temaene og ordlyden. Her kan dere dele deres kompetanse og kunnskap, fortelle om trender i bransjen deres, eller dele erfaringer fra fornøyde kunder.  

Når vi skriver i et journalistisk format, betyr det at skriver vi artikkelen med tittel, ingress, brødtekst og mellomtitler. Målet er at det skal være enkelt og lettlest for leseren. I tillegg er dette grep som «drar» leseren med seg helt til slutten. Vi ønsker jo at de skal lese alt!

Hvordan begynner vi samarbeidet?  

Som sagt kan vi gjerne skrive enkeltartikler for din bedrift, men for å oppnå det beste resultatet bør det ligge en strategi i bunn. Har dere ikke utviklet en strategi for deres nettside/blogg/sosiale medier, så kan vi selvfølgelig også hjelpe dere med det. Vi starter alltid med spørsmålet om hvem dere skriver for. Svaret på dette spørsmålene gjør det enklere å finne tema eller områder som bør prioriteres, hvor dere vil markere eller posisjonere dere, og hvilke kjernebudskaper leserne skal forbinde dere med.

En slik strategi inkluderer i tillegg til personas også «tone of voice» og en innholdsplan.

Slik starter vi skriveprosessen 

Vi starter skriveprosessen allerede når ideene drodles. Etter idéutviklingen sorterer vi ut fra hva som er viktigst. Da tar vi hensyn til hvilke mål som skal nås, og hva vi basert på innsikt ser er mest søkt etter, eller hva som mangler av innhold på siden deres.  

Les mer om hvilke metoder man kan bruke for å utvikle ideer til godt innhold.

Her er vår framgangsmåte på hvordan vi skriver artikler:   

  1. Sammen med oppdragsgiver bestemmer vi oss for tema, og ser på målgruppe/buyer persona, budskap og mål med artikkelen 
  1. Research om tema og kort hva som er skrevet tidligere 
  1. Intervju med aktuell fagperson, eller andre aktuelle kilder 
  1. Skrive ut intervju  
  1. Redigere tekst med tittel, ingress, brødtekst, mellomtitler og eventuelt bildetekster. Hvis ønskelig legger vi også til aktuelle utgående og inngående lenker, eventuelt handlingsknapp. I denne fasen korrekturleser vi artikkel for at språket skal bli prikkfritt.  
  1. Godkjenning fra intervjuobjekt og oppdragsgiver 
  1. Publisering – på ønsket nettsted eller en annen kommunikasjonsplattform.  

iNord har lang erfaring med å hjelpe våre kunder med å produsere innhold, i tillegg til digital markedsføring og strategi. Vi produserer også annen type innhold, som foto eller video.   

Andre blogginnlegg om tekst:

3 gode råd: Slik unngår du skrivefeil i teksten din
Hvordan tekste video gratis med YouTube?
6 tips til bedre flyt i teksten din

Trenger du godt innhold, men vet ikke helt hvordan? Book et uforpliktende møte med oss, så ser vi hvordan vi kan hjelpe deg.

Ønsker du å finne ut hvordan du kan gjøre innholdet ditt til en magnet? Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Gratis e-bok:

Viktige møteplasser som messer og konferanser er avlyst på grunn av Korona-pandemien. Hva skal til for å erstatte de fysiske møteplassene med digitale løsninger?

Sjekk ut vår gratis e-bok om digital vekst og leadgenerering.