Her er fem digitale verktøy som sparer selgerens tid og gjør jobben mer produktiv, systematisk og framoverlent.
Koronapandemien har snudd hverdagen til mange arbeidsgrupper på hodet. Vi reiser mindre, det er færre fysiske møteplasser og mange av oss har sittet store deler av 2020 på hjemmekontor.
Det finnes et hav av digitale verktøy der ute, og for en B2B-selger kan det være vanskelig å vite om alle mulighetene som finnes. Utgangspunktet mitt er at pandemien virkelig har vist at vi er nødt til å ta i bruk ny teknologi for å kunne jobbe effektivt og samtidig oppnå målene våre. Det overordnede målet er selvfølgelig at bedriften din skal vokse.
Vi bruker teknologien fra HubSpot, og her vil jeg vise mine fem gode verktøy som jeg bruker fra den plattformen.
Noen av disse verktøyene finnes også hos andre leverandører. HubSpot en verdensledende alt-i-ett-plattform for salg, markedsføring og kundeservice, og nettopp en felles plattform gjør arbeidet fra alle deler av den utadrettede virksomheten i en bedrift ekstra effektfullt.
(Disclaimer: iNord er HubSpot-partner og vi tilbyr markedsføringstjenester som nettsider, søkemotoroptimalisering, innhold, video, chatbots, skjema etc gjennom denne plattformen. Her kan du lese mer om hva HubSpot er og om det passer din bedrift).
Last ned gratis e-bok: Slik genererer du flere leads fra din nettside
1. Epost-maler
Sender du ofte like e-poster til potensielle eller nåværende kunder? I HubSpot kan du opprette e-postmaler for alle de typiske e-postene som du eller selgerne sender ut gjennom hele salgsprosessen, enten det er til leads, prospekter eller kunder.
På den måten slipper du å skrive e-poster fra grunnen av hver eneste gang. I tillegg gir HubSpots CRM deg mulighet til å sette inn såkalte «personalisation tokens». Da trekker programvaren automatisk ut den relevante informasjonen om personen du sender e-posten til, enten det er navnet eller bedriftsnavnet. På den måten kan du sende en personlig og skreddersydd e-post, samtidig som du øker effektiviteten i en hektisk hverdag.
2. Snippets (tekstblokker)
I HubSpot finnes også såkalte snippets, som er tekstblokker, som hjelper deg å bygge standard fraser og svar som du kan gjenbruke. Mange av oss bruker kanskje den gamle metoden «klipp og lim», men ved å bruke snippets unngår du skrivefeil og du vil heve kvaliteten på dine leveranser og holde dem på et jevnt, høyt nivå.
Snippets bruker du enkelt ved å skrive # og så den koden du har gitt frasen eller standardsvaret ditt.
Det er mange måter jeg bruker snippets på – her er noen eksempler:
- Salgsprosessen består av ulike deler, og for å holde flyten i en samtale i gang er det smart å kunne bruke snippets. Da sikrer jeg blant annet at jeg får svar på alle nødvendige spørsmål jeg trenger for å kunne gå videre i salgsprosessen. Hvis du har et større team av selgere gir det deg også mulighet til å ha en ensartet salgsprosess.
- Snippets kan også brukes for å slippe å skrive de mest vanlige frasene og svarene inn i en e-post, enten det er et par setninger om hvem vi er eller hvilke tjenester vi tilbyr.
3. Video i e-poster
Video er stadig mer populært i markedsføring, men i år har jeg også forsøkt meg på å bruke video i salgsprosessen. Jeg må innrømme at jeg i starten syntes det var uvant og mottakerne visste tydeligvis heller ikke hva de skulle gjøre med videoen. Etterhvert har likevel selvtilliten økt, og nå begynner resultatene også å vise seg.
2020 har for alvor blitt året hvor vi er blitt vant til å se hverandre på video, og gjennom video er det også lettere å vise fram produktene dine eller rett og slett bli bedre kjent. En video i e-posten er langt mer personlig og for mange mer interessant enn kun tekst.
I HubSpot kan du spille inn videoer direkte i e-posten. Til syvende og sist handler salg ofte om å differensiere seg fra konkurrentene. Kanskje kan en e-post med en video gjøre nettopp det?
4. Automatisk arbeidsflyt
Det blir stadig mer vanlig å opprette såkalte arbeidsflyt (workflow) i alle typer verktøy/programmer. Det innebærer bare at hvis du gjør a, så skjer b. I HubSpot kan du opprette automatiske e-postsekvenser (workflow) eller en kombinasjon av e-poster og andre manuelle oppgaver (sequence) i en salgsprosess.
En arbeidsflyt kan gjøre at du kan følge opp kunder i enda større grad. Hvis vedkommende gjør a, så skjer b. Hvis vedkommende ikke åpner e-posten og svarer på den, så sendes en annen e-post.
I en såkalt sequence kan du selv sette opp ulike kriterier som utløser en bestemt handling, enten det er en ny automatisk e-post, en telefon fra deg eller en «manuell» e-post. Basert på responsen fra mottakeren, kan du dele opp i ett, to eller flere løp.
Når du lager en slik automatisert prosess i HubSpot kan du bruke persontilpasningsfunksjonen som gjør e-posten mer personlig gjennom å automatisk hente inn informasjonen som er knyttet til den spesifikke kontakten.
Les også: Bruk innhold som «vann» for å få bedriften din til å vokse
5. Digital møtebooking
For de aller fleste så må man på et eller annet tidspunkt i salgsprosessen nødt til å snakkes, enten det er digitalt via systemer som Teams, Zoom eller Google Hangout, over telefonen – eller fysisk når det er mulig. For å spare tid i møteplanleggingen gir du folk mulighet til å booke møter direkte i din (eller selgerens) kalender. Da slipper du mailer fram og tilbake for å finne et tidspunkt som passer dere begge to.
Dersom personen som booker møtet ikke allerede finnes i CRM-et, vil det automatisk bli opprettet en ny kontakt.
Du kan selv sette opp hvor lang forberedelsestid eller pause du trenger mellom hvert møte, og på den måten vil verktøyet sørge for at det ikke er mulighet til å booke disse tidspunktene. Du kan også sette opp hvor lang møtetid som er mulig å booke.
Du kan også legge til møtebookingslenka inne på mobiltastaturet ditt, slik at du enkelt kan lime inn URL-en inne i en LinkedIn-chat eller i en e-post du skriver mens du er ute av kontoret.
Slik ser for eksempel min møtekalender-funksjon ut:
Jobb mer systematisk og effektivt
Jeg har her gitt deg noen eksempler på noen av mine viktigste verktøy som gir meg mulighet til å jobbe både mer effektivt og systematisk. Den gode nyheten er at noen av disse verktøyene er gratis å bruke, mens noen andre koster noen kroner i måneden.
Ønsker du et uforpliktende møte med meg for å høre mer om disse funksjonene og hvordan de kan hjelpe din bedrift? Klikk her for å booke tidspunkt!