fbpx

Lær deg å skrive effektiv tekst. Slik får du leseren til å lese alt.

Med den klassiske skrivemetoden «Den omvendte pyramiden» kommer du til poenget med én gang.

Ønsker du å skrive en tekst som effektivt drar leseren igjennom? Nyhetsjournalister er drillet i metoden «Den omvendte pyramiden». Skal du fortelle hva som skjer, må du svare på spørsmålene hva, hvem, hvor, når og hvorfor så raskt som mulig.

De fleste lesere skumleser for å finne ut om dette er informasjon de trenger, og om det du tilbyr er den informasjonen de er ute etter.

Les også: Lær av journalisten – slik skriver du en god artikkel

Skrivemetode i tre deler

Den omvendte pyramiden består av tre deler: 

Toppen av pyramiden:

Her finner du den viktigste informasjonen. I tittel og ingress skal du gi svar på de viktige spørsmålene: hvem, hva, hvor, når, hvordan og hvorfor. 

Midten av pyramiden:

Her skriver du viktig informasjon som argumenter, historien, påstander, og gir detaljer og bakgrunnsinformasjon.

Bunnen av pyramiden:

Her gir du «kjekt å ha», men ikke nødvendig informasjon. Dette kan være fakta, eller relatert informasjon, som er greit nok, men som også kan kuttes uten at leseren ville ha savnet det.

Les mer: Slik skriver vi artikler og blogginnlegg for våre kunder

Hvordan bruke metoden «Den omvendte pyramiden»

Foto av skriveblokk og penn

Når du skriver etter metoden «Den omvendte pyramiden» stiller du deg tre spørsmål:

  1. Hva er det viktigste poenget mitt? 
  2. Hvordan får jeg best frem det jeg ønsker å si? 
  3. Hvilke ord skal jeg velge, og hvordan kan jeg bygge opp setningene slik at det blir enkelt å lese?

Oppsummering: Den omvendte pyramiden

Når du skriver etter den journalistiske modellen «Den omvendte pyramiden» sikrer du at du har alltid har leseren i tankene. 

Du gir den viktigste informasjonen først, bygger ut med argumenter, forklaringer og sitater etterhvert.

Den omvendte pyramiden fungerer best på artikler som forteller nyheter og nyttig informasjon.

Trenger du hjelp til å skrive artikler og tekster til din nettside? iNord har medarbeidere med lang redaksjonell erfaring og kan raskt og enkelt skrive for deg. Ta kontakt!