fbpx

Hva er annonsørinnhold og hvordan fungerer det?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Annonsørinnhold er en kreativ, annerledes og unik måte å treffe målgruppen, og være synlig på.

I denne artikkelen skal du få vite hva annonsørinnhold er for noe, når og hvorfor du bør benytte deg av det, og hvordan du skal gå fram dersom du har lyst til å bli synlig overfor din målgruppe, med verdifullt innhold.

Annonsørinnhold er kort fortalt kommersielt innhold, produsert av profesjonelle kommersielle skribenter og fotografer – og publisert hos en nett- eller papiravis.

Aller først en litt utdypet definisjon: Alle artikler merket med «annonsørinnhold» er artikler med rent kommersielt innhold. Det betyr at det er en annonse fra en annonsør, og innholdet har ingen tilknytning til avisens redaksjonelle innhold. Annonsøren har betalt for at denne artikkelen skal være i et redaksjonelt miljø.

Artikler av denne typen produseres av kommersielle skribenter, mange av dem kalles innholdsprodusenter.

Det er også slik at kjært barn har mange navn. På engelsk heter annonsørinnhold native advertising, og noen kaller det også for sponset innhold. I medieverden kaller vi det også for innholdsmarkedsføring, eller content marketing, og tilbyr produkter som «content premium» eller «native content».

Hva kjennetegner annonsørinnhold?

En annonsørartikkel er skrevet i en redaksjonell tone, men er tydelig merket som annonse. Den bruker altså kjennetegnene til en ordinær journalistisk skrevet artikkel, med tittel, ingress, brødtekst, mellomtittel og bildetekster.

Her kan du lese mer om hvordan en slik artikkel ser ut.

Disse annonsene kan du finne både i papiraviser, og digitalt på nettaviser. Annonsørartikler skal være skrevet på en måte som gjør at leseren kjenner seg igjen i språket, og artikkelen skal holde samme standard som leseren er vant til å møte i denne avisen. På den måten framstår annonsen som naturlig innhold på nettavisen hvor den publiseres, selv om den er merket som annonse. Den framstår som mindre forstyrrende enn tradisjonell reklame, hvor budskapet ofte handler om pris og produkt.

Når bør du bruke denne annonseformen?

Annonsørinnhold brukes først og fremst for å bygge merkevaren din i et langsiktig perspektiv. Det er selve motsatsen til en annonse hvor du først og fremst pusher rabatt, salg eller en priskampanje.

Innhold som bygger merkevaren din

Å bygge merkevare skjer ikke over natten. Som regel trenger du jevnlig å dukke opp for å skape oppmerksomhet, være synlig, og for til syvende og sist være den kunden tenker på, når de en dag får lyst til å kjøpe.

Poenget er at målgruppen skal kjenne til deg, og ha deg som sitt førstevalg den dagen behovet oppstår. Da skal du være fremst i pannebrasken.

Hva er godt innhold for en annonsørartikkel?

For at din bedrift skal lykkes med innholdsartikler er det helt essensielt å publisere innhold av høy kvalitet, som er relevant for målgruppen din.

Alle våre innholdsprodusenter er tidligere journalister, og har lang erfaring med å intervjue, finne en god vinkling, og skrive artikkelen slik at folk vil lese. Vi følger selvfølgelig med på trender i folks lesemønster, og ikke minst ser vi på statistikken, og er opptatt av at annonsørartiklene skal få gode lesetall og lang lesetid.

Det gode innholdet kan være flere ting, men det er lite som slår en nyhet med en god historie. Mange bedrifter og virksomheter synes at de ikke har noe nytt å melde, at det ikke skjer noe spesielt hos dem, og at det er «ingenting» å skrive om.

Det skal du ikke være redd for. Jeg garanterer at jeg har minst fem ideer til noe jeg kan skrive om, hvis jeg har snakket med deg i 15 minutter! (Book et møte, og test meg, hvis du tør!).

Vi ønsker å finne det området hvor dine, og din målgruppes interesser møtes.

Hvordan går du fram for å få annonsørinnhold?

Vi hos iNord produserer innhold for alle Polaris Media-avisene i vår region: iTromsø, Folkebladet, Framtid i Nord, VOL.no, Altaposten, Harstad Tidende og Våganavisa.

Gjennom våre mediesamarbeid kan vi også publisere annonsørinnhold på alle landets største aviser, enten du ønsker plassering på VG.no, Adresseavisen, eller i spesifikke fagblader.

Annonsørartiklene vises på samme sted, uansett om leseren går inn fra mobilen, nettbrettet eller datamaskinen.

Kjøp synlighet på to ulike måter

I Polaris Medias nettaviser kan du velge mellom to ulike plasseringer:

  • Premium plassering: Dette er en svært ettertraktet annonseplass, som er høyt oppe på startsiden, og midt i nyhetsflyten. Denne kjøper du for et døgn om gangen, og du er synlig for alle som er inne på nettavisens front denne dagen. Vi kan ikke garantere hvor mange visninger du får. Det vil avhenge av mange ulike faktorer – blant annet hvor bred målgruppen din er, og hvor godt artikkelen treffer den.
  • Visningsbasert plass: Her kjøper du et garantert antall visninger, og velger selv størrelsen på annonseplassen. Annonsørinnholdet ditt kan vises både på fronten av nettavisen, men også inne i andre nyhetsartikler.

Når en leser klikker på din annonsørartikkel åpnes en ny side der teksten, bildene og eventuell video vises på samme måte som en vanlig nyhetsartikkel. Forskjellen er at den er merket som annonse, og at det er tydelig hvem som er annonsøren.

Leseren forblir i nettavisens miljø, og det er ofte derfor slike artikler kalles for «native» – den ser ut som en «innfødt».

Du kan også kjøpe visninger på lignende typer annonser, der forskjellen er at leseren føres rett inn til din egen landingsside når de klikker. Dette har både fordeler og ulemper. Med slik annonsering skaper du stor trafikk inn til din egen nettside, men du «overfører» ikke autoriteten og troverdigheten til nettavisen til din merkevare.

Du kan selvfølgelig også annonsere med slikt annonsørinnhold i papiravisene også. Jo flere steder du vises på, desto større effekt og økt merkevarekjennskap.

Lang lesetid

Du kan altså kjøpe synlighet på to ulike måter, og så vil det alltid komme an på innholdet, og hvor interessevekkenende det er, for hvor mange som klikker seg inn og leser artikkelen din.

Den største fordelen – som også er årsaken til at effekten er så stor – er hvor lenge leseren faktisk leser innholdet ditt. En annonsørartikkel hos våre nettaviser har en gjennomsnittlig lesetid på 60-90 sekunder, og mange opplever langt høyere lesetid. Det er veldig lenge, hvis du sammenligner hvor lenge du ser en ordinær annonse, en TV-reklame eller en sponset post på Facebook.

I sosiale medier-kanaler eller på TV er annonsører glade hvis folk har vært oppmerksomme noen få sekunder.

Vi skriver artiklene for deg

Hos våre innholdsprodusenter får du hjelp til å finne ideer til innhold, skrive annonsørartikler, og ta de gode bildene som virkelig får fram det beste i din virksomhet.

Her kan du se vår metode når vi skriver artikler for våre kunder.

Er du nysgjerrig på hvordan en annonsørartikkel kan se ut? Vi har en rekke eksempler fra mange ulike bransjer – her kan du se noen:

Ta kontakt dersom du synes dette høres interessant ut, og tenker at annonsørartikler kan være noe for din bedrift!

Gratis e-bok:

Viktige møteplasser som messer og konferanser er avlyst på grunn av Korona-pandemien. Hva skal til for å erstatte de fysiske møteplassene med digitale løsninger?

Sjekk ut vår gratis e-bok om digital vekst og leadgenerering.