Aller først: Google Min Bedrift (GMB) er en gratis markedsføringskanal. Det betyr at alle som driver en lokal bedrift, bør benytte seg av den.
Google er verdens mest besøkte nettsted, og hver dag googler du og andre til sammen mange millioner ganger. Vi googler når vi lurer på hvem som gjør hva, hvem som lager hva og hvordan vi enkelt kan kontakte eller komme oss til deg. En oppføring på Google Min Bedrift fører rett og slett til:
- Flere besøk til din nettside
- Flere telefoner fra potensielle kunder
- Flere meldinger fra nye kunder
Du har sikkert opplevd det selv. Du er på jakt etter en håndverker, en tjeneste eller en restaurant der du er. Du kan selvfølgelig spørre venner eller kollegaer, men de aller fleste av oss går til Google. Vi søker på tjeneste + geografi, altså «snekker Tromsø» eller «advokat Bodø». Deretter får du opp en liste med alle snekkere eller advokater og et kart som viser hvor de er lokalisert.
De fleste av oss klikker på de øverste resultatene. Derfor er det viktig å komme høyt opp.
I denne artikkelen får du seks gode grunner til at Google Min Bedrift (eller Google My Business, som den heter på engelsk) bør være en viktig del av markedsføringen din. Dette er spesielt viktig dersom du har ditt virke lokalt. En stor majoritet av alle søk i Google er såkalte lokale søk.
1. Gratis markedsføring
Med en Google Min Bedrift-oppføring får du gratis synlighet i Google. I utgangspunktet koster det ingenting å opprette sin egen GMB-oppføring, men synes du det er vanskelig eller mangler tid, er dette noe vi kan bistå deg med.
2. Bli synlig der kundene dine er
Google er verdens største søkemotor, og det er her dine potensielle kunder er. Google har også en betaltjeneste (annonsering via Google Ads), men du kommer et godt stykke på vei med den gratis Google My Business-oppføringen. Ved å legge ut jevnlig godt innhold (tekst, bilder og video), kan du også sørge for å holde deg aktuell og høyt i toppen av søkeresultatet. En post er synlig i sju dager.
Trenger du bilder av din bedrift? Se våre fotopakker!
3. Du får full oversikt
Google vil vise og sende deg enkel og forståelig statistikk over bedriftsoppføringen din. Du vil få oversikt over hvor mange ganger din bedrift har blitt vist i søk i Googles søkemotor og i Googles andres tjenester (Google Kart), hvor mange som har klikket seg inn på nettstedet ditt, og hvor mange som har ringt deg ved å klikke på telefonnummeret på oppføringen din. Det er nyttig å følge med på denne oversikten, og se om tiltakene du gjør, har noen effekt.
4. Få henvendelser via appen
Med en komplett oppføring kan du laste ned «Google My Business»-appen, som finnes både til Android og iOS. Når du har lastet ned appen, og aktivisert meldinger, kan potensielle kunder som aktivt søker sende deg en direktemelding. Det vil altså si at du kan få store og små oppdrag direkte inn på telefonen.
I dagens digitale verden er det stadig flere som heller sender en melding enn å ringe for å spørre. Gjør det enkelt for kundene å komme i kontakt med deg.
5. Samle anbefalinger
Fornøyde kunder som forteller om deg på digitale kanaler er gull verdt: Det gir deg bedre omdømme og kan sørge for at flere både oppdager deg og dermed gi deg flere oppdrag. Det er også viktig for å bygge tillit og troverdighet.
Som bedrift er det god tidsbruk å spørre kunder om å gi deg en god anbefaling. Jo flere tilbakemeldinger, jo større synlighet. Du kan selv velge hvilke kunder du vil be om en anbefaling fra. Lag derfor en rutine på at du spør kundene om de kan gi deg en god tilbakemelding.
Dette kan gjøres på ulike måter, men send dem gjerne en e-post med lenken til din Google My Business-side for anmeldelser og be om tilbakemelding på hvorfor de er fornøyde med din bedrift.
Det er verdt å merke seg at alle kan skrive anmeldelser, og derfor bør du også være forberedt på negative tilbakemeldinger. Husk at alle tilbakemeldinger bør svares på, både de positive og negative.
6. Vis frem arbeidet ditt
Uansett hvilken bransje du tilhører ønsker folk å se referanser og eksempler på utført arbeid eller hvilke produkter du kan tilby. Med GMB-oppføring kan du enkelt vise fram alle de fine jobbene du har utført eller produktene du har tilgjengelig – og du kan legge ut kampanjer i perioder når det er aktuelt.