Vi liker, snapper, swiper, tvitrer og scroller som aldri før – ja, ifølge tallene elsker vi nordmenn sosiale medier. Facebook er fortsatt størst – men TikTok vokser raskt!
21. april inviterte Content Marketing Norge til digitalt trendseminar, med Ipsos på plass for å presentere de ferskeste kvartalstallene fra deres SoMe-Tracker. Det overordnede temaet for seminaret var trender og utvikling i unges bruk av sosiale medier i Norge.
Hva er SoMe-tracker?
Først og fremst: for de som ikke kjenner til Ipsos’ SoMe-tracker, så er dette en kartlegging av voksne nordmenns adferd i sosiale medier. Kartleggingen gir oss et godt bilde på hvilke sosiale kanaler nordmenn i ulike aldersgrupper foretrekker å bevege seg i, og kartleggingen har pågått siden 2013.
Ipsos gjør om lag 500 intervjuer i måneden, totalt rundt 6000 i året, og snakker her med et representativt utvalg voksne over 18 år, for å finne ut hvilke sosiale medier de har profiler i, og hvilke medier de bruker daglig, ukentlig, eller sjeldnere.
Vi elsker sosiale medier
Vi vet allerede at vi nordmenn er glade i sosiale medier – eller i det minste at vi bruker dem mye. Tallene som Nathalie Warembourg i Ipsos hadde med seg til seminaret bekreftet dette:
- 8 av 10 nordmenn over 18 år er på sosiale medier daglig, og gjerne flere ganger daglig.
- 9 av 10 er på sosiale medier ukentlig.
- Kvinner er noe ivrigere enn menn på å bruke sosiale medier.
De største sosiale mediene
Da vi helt i starten av 2022 så nærmere på hvilke trender sosiale medier-ekspertene hadde tro på for det nye året, var «TikTok» et navn som gikk ofte igjen i spådommene.
Men selv om kort, underholdende videoinnhold er i vinden, har ikke TikTok klart å karre seg inn på topplista over de sosiale mediene med flest brukere i Norge helt enda.
Regnet i antall profiler (voksne nordmenn over 18) er dette de største plattformene i Norge per første kvartal 2022:
- Facebook med 3,48 millioner profiler (82 prosent av alle over 18)
- Instagram med 2,84 millioner profiler (67 prosent av alle over 18)
- Snapchat med 2,82 millioner profiler (66 prosent av alle over 18)
- YouTube med 2,06 millioner profiler (49 prosent av alle over 18)
- LinkedIn med 1,23 milloner profiler (29 prosent av alle over 18)
Sosiale medier-trender starter hos de unge
Som Nathalie Warembourg i Ipsos understrekte under seminaret: Mange av trendene vi ser i sosiale medier starter hos barn og unge. Slik er det også med TikTok, som er kjempepopulær blant de yngre, og gradvis vokser på de eldre.
De ferske tallene viser også at 23 prosent av voksne nordmenn nå har profil på TikTok – noe som tilsvarer 963.000 personer. Dette er en økning på hele 5 prosentpoeng fra samme tid i fjor, og dette gjør TikTok til det sosiale mediet med størst økningen i antall brukere.
Ipsos mener at TikTok har potensial til å kapre en av topp 5-plasseringene i løpet av året, dersom veksten fortsetter i samme tempo.
Les også: Sosiale medier-trendene ekspertene har tro på i 2022.
Helt fra 8 år
I år har Ipsos også gjort en sammenlikning mellom tallene fra SoMe-Trackeren, og tall fra «Barn & Ungdom 2022 – markedsrapport om målgruppen 8-19 år». På den måten kan de for første gang vise hvordan barn helt ned i 8-årsalderen bruker sosiale medier.
Hos barn og unge er det særlig TikTok og Snapchat som gjelder. Ut fra grafen Ipsos har presentert ser det ut til at rundt 80 prosent av de i 16-17-årsalderen bruker TikTok daglig, og rundt 90 prosent bruker Snapchat.
Hos de aller yngste er det derimot YouTube som er den største kanalen i daglig bruk.
Daglig bruk av sosiale medier
Og hvis vi skal se på hvordan voksne nordmenn faktisk bruker de ulike sosiale mediene, ser topplista slik ut:
- 67 % svarer at de bruker Facebook daglig.
- 49 % bruker Snapchat daglig.
- 44 % bruker Instagram daglig.
- 32 % bruker YouTube daglig.
- 15 % bruker TikTok daglig.
(Og 49 prosent svarer at de bruker Messenger daglig).
Her klarer altså TikTok allerede å sikre seg en topp 5-plassering. Bryter man opp tallene i aldersbolker ser man at det (ikke overraskende) er brukerne i aldersgruppa 18-29 år som er mest ivrige på plattformen. 41 prosent i denne aldersgruppen svarer at de bruker appen daglig (mot bare 1 prosent av de over 60 år!).
Les også: De 3 viktigste trinnene i din sosiale medier-strategi.
Ny trend-plattform?
Og når vi snakker om trender som begynner hos de yngste først – er du kjent med appen VSCO?
Dette er en app for å ta, redigere og dele bilder, og Ipsos har lagt merke til en økende bruk av denne plattformen blant ungdommen. VSCO er derfor i år et nytt tilskudd i Ipsos’ SoMe-tracker.
Kartleggingene her viser at 24 prosent av de mellom 18 og 29 år sier de har profil, og 16 prosent bruker VSCO daglig.
Totalt er det derimot kun 4 prosent av befolkningen over 18 som bruker fotoappen daglig, men som Warembourg påpekte under seminaret: Det vil bli spennende å se om det som har skjedd med TikTok, også vil skje med VSCO over de neste par årene.
Hvilke sosiale medier sverger du til?
Les mer om Ipsos SoMe-tracker her, og sjekk tallene fra Q1 ’22!