fbpx

Sosiale medier-trendene ekspertene har tro på i 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Hva kommer til å gjelde for sosiale medier i det nye året? Dette er noen av trendene som spås for 2022.

Nytt år, nye muligheter – og nye måter å bruke sosiale medier på. Hvert år endrer landskapet seg, og det er umulig å forutse nøyaktig hva som kommer til å skje. Men spå, det kan man jo!

Vi har spurt noen av ekspertene i Norge hva de tror på for det nye året:

Thomas Moen har over 20 års erfaring som markedsfører, og hjelper i dag små nettbutikker med å vokse via byrået Moen&Co:  

«Min spådom for 2022 er at flere annonsører kommer til å gå bort fra å annonsere på Facebook, og annonsere på Snapchat i stedet. Snapchat er faktisk den annonseplattformen jeg akkurat nå har mest troen på, for jeg ser mest lønnsomhet der. Jeg tror at flere annonsører vil se at både Snapchat, TikTok og andre kanaler er noe de må utforske for å holde seg lønnsomme, og kunne holde gassen gjennom året.»  

Genuint og ærlig

Ingvild Moen har jobbet med operativ og strategisk merkevarebygging i sosiale medier siden 2009, og i 2013 grunnla hun byrået Resonate:

«Jeg tror 2022 blir året der flere får øynene opp for genuint, ekte, ærlig og upolert innhold, hvor merkevarer og bedrifter må bli flinkere på show, don’t tell. Ikke snakk om bærekraft – vis hva du gjør! Ikke snakk om innovasjon – vis hva du gjør! TikTok vil fortsette å vokse, og det vil bidra til at upolert innhold får enda mer fart, enda raskere.»

mobil video format innholdsmarkedsføring innhold
Foto: Tom Benjaminsen/iNord

Nye kanaler

Thomas Straw, Tina Wangensteen-Haugen, Nicole Meyer og Petter Hansen jobber alle som konsulenter i byrået Caulis. De hjelper kunder med å skape målbar vekst ved å forbedre kundereiser i digitale kanaler:

«Vi spår at flere bedrifter/annonsører tør å teste nye kanaler i 2022. Flere og flere blir klar over at Facebook ikke presterer slik det har, og at store deler av den yngre målgruppen flykter fra plattformen. Det er heller ikke en kanal som støtter, og har etterspørselen fra brukerne til videoformater som presenterer innholdet slik man har blitt vant til: i Story-format.

Vi tror flere vil tørre å teste TikTok, og satse mer på Instagram kontra Facebook, som et resultat av at annonsører vil produsere og prioritere mer Story-format (TikTok, Reels, YouTube Stories), og tenke kreativt. Disse kanalene gjorde at brukere fikk veldig kort «attention span» i 2020-2021, noe vi har sett påvirker brukere i andre kanaler, som Facebook. Nå rulles det ut funksjonalitet for at disse formatene får lengre avspillingstid. Det tror vi vil løfte gjennomsnittlig seertid i nevnte kanaler for både organisk, og betalt innhold.

Vi tror også disse video-kanalene vil minimere stegene i kundereisen, og integrere shopping løsninger. 

Gradvis ser vi at flere og flere bedrifter forstår personvern. Det medfører at sporingspiksler fjernes fra nettsider, færre og færre cookies til markedsførings- og analyseformål settes. Etablerte muligheter for målretting og sporing forsvinner (retargeting etc). Ut av dette kommer kundeklubber, hvor du som bedrift henter samtykker for personalisert markedsføring. Sosiale medier hvor brukerne er logget inn, er perfekt match til en kundeliste. Dette vil vokse i 2022.»

video innhold mobil innholdsmarkedsføring markedsføring digital
Foto: Trond Tomassen/iNord

Andres sosiale medier-spådommer

I tillegg har vi tatt en titt på hva andre tror om sosiale medier i 2022. Her er noen av spådommene:

Hubspot har listet 10 sosiale medier-trender de mener markedsførere bør holde øye med i 2022:

  1. Først og fremst skriver de at det er TikTok som kommer til å dominere det sosiale medierommet i det nye året. De mener TikTok tilbyr en helt unik mulighet for bedrifter til å engasjere forbrukerne direkte, og at det her finnes gode muligheter til å nå nye målgrupper.
  2. De mener også at 2022 er året der flere bedrifter kommer til å ansette folk til å jobbe dedikert med sosiale medier, i stedet for å la sosiale medier være en av mange oppgaver i markedsavdelingen.  
  3. Videre skriver HubSpot at de tror forbrukerne vil ha lyst på mer «snackable» innhold i 2022. Med «snackable» mener de innhold som er kort og lettfordøyelig, enkelt å konsumere og dele. Dette er innhold man typisk finner på TikTok, i Instagram Reels, eller i Stories-formatet i Instagram, Facebook eller Snapchat.

Les alle Hubspots spådommer her!

Tror på kort innhold

Social Media Examiner har snakket med 21 markedsføringseksperter, som alle deler deres spådommer for 2022.

  1. Både Emily Hirsh, som er spesialist på SoMe-annonsering, og flere av de andre spurte, tror også på kort og underholdende videoinnhold i 2022, som i Instagram Reels. Hirsh mener video nå bør bli en kjernekomponent i strategien din, men at det er viktig at innholdet er kreativt, innovativt og underholdende, slik at det skiller seg ut.
  2. Men det er ikke sånn at alle kun tror på det korte og raske! Michael Stelzner, CEO i Social Media Examiner, mener å se en subtil endring på flere plattformer som tyder på at pendelen har begynt å svinge mot lengre innhold. Han trekker fram at både TikTok og Reels har økt den mulige lengden på video, at Clubhouse, Twitter Spaces og Facebook med sine Live Audio Rooms legger opp til lydformater som varer lengre, og at live video omfavnes.
  3. Mari Smith, ekspert på organisk Facebook, tror på markedsføring via smalere og mer nisjepregede Facebook-kanaler. Hun mener merkevarer kan bygge tillit og relasjoner gjennom å lage Facebook-grupper, Live Audio Rooms og Facebook Live.  

Les alle de 21 ekspertenes spådommer her!

90-tallet og 00-tallet

Good Rebels har i artikkelen «2022 Trends: What’s next for digital and social media?» gått gjennom alle de største sosiale mediene, og lister det de tror på for det nye året.

  1. De mener blant annet at merkevarer som klarer å posisjonere seg på TikTok allerede nå, vil få et konkurransefortrinn, ettersom plattformen enda ikke er «mettet» av kommersielle aktører.
  2. De trekker fram ryktene om at Instagram jobber med en abonnementsløsning, der innholdsskapere kan tilby eksklusivt innhold til sine fans.
  3. Som kreativ trend tror de blant annet på 90’- og 00’-tallet. Som de skriver: «90-tallet er tilbake, og det vil gradvis vike for Y2K-trenden, som er inspirert av 00’-tallet».  

Les alle Good Rebels spådommer her!

Shopping i sosiale medier

Business 2 Community understreker at trendene de lister allerede er her, men at de tror de vil skyte ekstra fart i 2022.

  1. De trekker blant annet fram «boomen» i e-handel, med Facebook og Instagram Shops, og forventer en videre utvikling her.
  2. I tillegg tror de flere merkevarer kommer til å satse på samarbeider med såkalte «mikro-influencere», altså influencere med mellom 10.000 og 100.000 følgere. De skriver at de «mindre» influencerne har et høyere engasjement på profilene sine, og har mer lojale følgere, i tillegg til at de er mer budsjettvennlige enn de største stjernene.

Les alle spådommene til Business 2 Community her!

TikTok vokser

Så. Den observante leser vil ha lagt merke til at TikTok er nevnt hele 10 ganger hittils i artikkelen (obs, 11 nå). Flere av trendspotterne er tydelige på at dette er en plattform å holde øye med i 2022.

Ipsos SoMe-Tracker for tredje kvartal 2021 viser at hele 48 prosent av de mellom 18 og 29 år i Norge bruker TikTok daglig. Totalt er det 15 prosent av befolkningen over 18 år som benytter mediet daglig. På samme tid i fjor lå tallet på 9 prosent. Tallenes tale er altså tydelig: TikTok tikker seg innpå…

Hva tror du kommer til å gjelde i SoMe anno 2022?

Gratis e-bok:

Viktige møteplasser som messer og konferanser er avlyst på grunn av Korona-pandemien. Hva skal til for å erstatte de fysiske møteplassene med digitale løsninger?

Sjekk ut vår gratis e-bok om digital vekst og leadgenerering.