Nytt år – nye happenings i sosiale medier. La oss ta en titt!
1: Instagrams trendrapport 📈
Basert på en spørreundersøkelse fra oktober, der 1200 amerikanske sosiale medier-brukere mellom 16 og 24 år (Gen Z) svarte, har Instagram satt sammen sin «Trend Report» for 2023.
I rapporten komme det blant annet fram at:
- Bærekraft er viktig for Gen Z, og mer enn halvparten av de spurte planlegger DIY-prosjekter med klær i 2023. Flere planlegger også å kjøpe brukte klær i det nye året.
- AI innen skjønnhet og mote er interessant, og over halvparten av Gen Z’erne sier at de planlegger å hente inspirasjon fra digitale avatarer og digitale influencere i 2023.
- Nesten to tredjedeler av Gen Z svarer at de planlegger å tjene penger på sosiale medier i 2023.
- 68 prosent sier at de gjerne vil teste mat fra andre kulturer etter å ha oppdaget dem online.
- Mange av Gen Z’erne sier at de bruker memes i datingkommunikasjon, men 39 prosent sier også at dårlig smak i memes gjør den utkårede mindre attraktiv!
2: Gråting på Snapchat 😭
Du husker kanskje filteret på Snapchat som fikk en til å se både gråtkvalt og sørgmodig ut? «Crying Lens» ble «AR Lens of the Year» 2022, og Snapchat-brukerne har sett på gråte-filteret i appen 9,7 milliarder ganger siden det ble lansert. Det melder Snapchat i sin oppsummering av Snap-året 2022.
Snapchat har blant annet også oppsummert hvilke steder som oftest ble fanget i snaps i 2022. Det var som følger:
- Big Ben
- Sankt Paulskatedralen
- Guggenheim-museet
- Peterskirken
- Empire State Building
Les også: Sosiale medier-nyheter #2!
3: Klar for «RomCom Core»? 🌹
Også Pinterest har sett nærmere på hva de tror kommer til å bli de store trendene i det nye året.
Ut fra sine data og analyser mener de at dette er noen av trendene som blir store i 2023:
- Mote: Fjorårets rosa motetrend «Barbiecore», må ta et steg til sides, og gi plass til den nye «Romcom Core», skal vi tro Pinterest. Dette er en stil inspirert av romantiske komedier fra 2000-tallet, som nok kommer til å vekke en del nostalgi hos mange.
- Hjem: Pinterest mener kjedelige hjem er historie. Nå er det «Hipstoric homes» som gjelder! Dette er en kombinasjon av gamle, og gjerne arvede ting og en moderne stil.
- Hobby: En god, gammeldags analog hobby er tilbake: Origami! Ifølge Pinterest er papirkunst og analoge hobbyer «So in right now».
Les alle Pinterests trendspaninger her!
4: Hvorfor ser jeg egentlig denne videoen? 🧐
Lurer du iblant på hvorfor en spesifikk video dukker opp i akkurat din feed på TikTok? Nå har TikTok lagt til en funksjon som skal gjøre deg litt klokere på nettopp det.
Når du scroller i «For deg»-feeden din, kan du nå stoppe på en video, trykke på «Dele»-ikonet (pila nederst i høyre hjørne av skjermen). I panelet du da får opp, kan du se funksjonen som heter «Hvorfor denne videoen?». Trykk, og bli opplyst!
Se også: 5 nyheter fra SoMe-universet.
5. Ruller ut «Notes» på Instagram 🗒
Instagram jobber nå med å rulle ut en ny funksjon, kalt «Notes». Ifølge Instagram skal dette være en enkel måte å dele hva man tenker på, og starte samtaler med venner.
«Notes» er korte poster på maks 60 tegn som du kan dele med følgere som du følger tilbake, eller folk på «Nære venner»-lista di.
Din «Note» vil dukke opp på toppen av disses innboks i 24 timer, og dersom noen svarer på posten din, vil svaret havne i din innboks som en DM.
GODT NYTT SOSIALT ÅR!✨