fbpx

Teksting av video øker visningstallene

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Har du lurt på om teksting av video lønner seg? Se for deg følgende scenario: Du sitter på bussen en tidlig mandags morgen. I det du skroller deg nedover Facebook på jakt etter nyheter om nært og fjernt kommer du over en video i feeden din som du kunne tenke deg å se nærmere på. Du har telefonen på lydløs (for å ikke forstyrre de andre passasjerene) og starter avspillingen. Skuffelsen er derimot stor i det du innser at det blir sagt en hel del ting i videoen som du nå ikke får med deg. Videoen er ikke tekstet, og hvem skrur vel opp lyden en tidlig mandagsmorgen på bussen?

Teksting av video gir en langt bedre brukeropplevelse for store deler av publikummet ditt.
Det er ikke alle plasser det passer å videoer med lyd. Derfor er teksting av video blitt svært viktig for å sikre at seerne får med seg innholdet.

Teksting av video gir ekstra visninger

Sjansen er nok stor for at du (som meg) skroller deg videre ned forbi videoen uten tekst og tenker, «denne videoen får jeg heller se når jeg kommer hjem». Men når du kommer hjem er nok videoen for lengst glemt. I den travle hverdagen vi alle er en del av er mediene nødt til å prioritere teksting av video for å nå ut til mottakerne. Vi er stadig på farta, i bilen, på bussen, på t-banen, på skolen, eller på jobben. Hvis du som videoskaper tekster videoen din er sannsynligheten langt større for at personen på bussen faktisk hadde sett hele videoen din.

Du som videoskaper hadde dermed fått ekstra visninger på videoen din. Og vi som seere hadde fått anledning til å se en tekstet video hvor vi faktisk forstår innholdet (uten å forstyrre de andre passasjerene på bussen). 

LES OGSÅ: Ti tips til hvordan du tar bedre portrettbilder

Automatisk avspilling av video

For mange av oss er fortsatt Facebook den største kilden til video på nett. Her kan vi få tilgang til alt fra internasjonale nyhetsvideoer, til morsomme mobilvideoer fra venner og familie. Selv om vi ser mer og mer video på Facebook, så ser vi de også på en litt annen måte. Flere undersøkelser viser nemlig at så mange som 85 prosent av Facebooks brukere ser videoinnhold på Facebook uten lyd!

En av årsakene til dette kan være at mange har en Facebook-feed hvor videoavspillingen starter automatisk. Uten lyd (dette er en innstilling du må endre selv)… Facebook har skjønt at det i mange situasjoner ikke passer seg å ha volumet skrudd på maks på telefonen. Hvem husker vel ikke tiden hvor du besøkte en nettside hvor musikken plutselig ljomet ut av høyttalerne og du febrilsk prøvde å skru av lyden?

Video på nett og mobil øker

Vi ser stadig mer video på nett og mobil. Undersøkelser viser at 78% av oss ser videoer på nett og apper hver eneste dag. Og bruken av video på mobil øker med 100% hvert år. Faktisk ser vi 75% av videoene på mobil og det anslås at i 2022 vil videoer på nett og mobil stå for mer en 82% av all internettrafikk. En av årsakene til at vi ser mer video på nett og mobil er muligens at vi har blitt litt flinkere til å legge på tekst på videoer.

Tekst det som blir sagt, eller skriv tekstplakater med de viktigste elementene. Da skaper du som videodistributør en langt mer brukervennlig opplevelse for seerne dine. Ved teksting av video viI du i tillegg gjøre videoene tilgjengelig for et langt større publikum! 

LES OGSÅ: Strømming: Nå bør bedriften din vurdere det!

En langt mer brukervennlig opplevelse ved teksting

Vi må altså bli flinkere til å benytte oss av teksting av video for å skape brukervennlige opplevelser for seerne våre. Ikke bare for de som vil se på video i stedet for å følge med på forelesningen, men også de som har vanskeligheter med å høre det som blir sagt. Det anslås at det finnes mellom 250 000 og 300 000 hørselshemmede i Norge. Omtrent 4000 av disse er helt døve. Ved å unnlate å bruke tekst i videoene dine ekskluderer du potensielt disse seerne. Mediehus og andre videoaktører er i dag avhengige av sidevisninger og avspillinger for å få solgt annonser. Men hvorfor er det så mange mediehus som unnlater å tekste videoene de publiserer på fronten og på Facebook?

Selv er jeg over gjennomsnittet interessert i film, tv og video generelt. Selv om min hørsel (etter alt og dømme) er normal, så foretrekker jeg ofte å ha tekst i tillegg til lyd når jeg ser på videoer. Det gir meg rett og slett en bedre brukeropplevelse å oppfatte og forstå alt som blir sagt. 

Så kjære mediehus og videoskapere der ute, skru på teksten på videoene dine!

Trenger du hjelp med sosiale medier? Vi har laget et abonnement som passer godt for deg som verken har tid eller riktig helt vet hva godt innhold på sosiale medier er. Klikk her for å ta en kikk på abonnementet, eller ta kontakt for en uforpliktende samtale.

Gratis e-bok:

Viktige møteplasser som messer og konferanser er avlyst på grunn av Korona-pandemien. Hva skal til for å erstatte de fysiske møteplassene med digitale løsninger?

Sjekk ut vår gratis e-bok om digital vekst og leadgenerering.