Reiselivsbedriften Tromsø Lodge & Camping stengte dørene og permitterte alle ansatte da korona-krisen kom til Norge. Nå håper de på en sommer full av norske turister som skal kose seg på den bynære campingplassen.
I denne artikkelserien ser vi på hva som skjedde med markedsføringen og kommunikasjonsarbeidet til ulike bedrifter da Covid-19 snudde opp ned på den verden vi kjente.
Først ut er Maria Kristiansen, daglig leder ved Tromsø Lodge & Camping. Campingplassen i Tromsdalen eies av idrettslaget TUIL, og har ulike hytter i tillegg til utleie av plasser til campingvogner og bobiler. Tromsø Lodge & Camping har de siste årene investert mye i fellesområder og nye hytter, ikke minst for å møte den økte vinterturismen til Tromsø og Nord-Norge.
Torsdag 12. mars er D-dagen
– Hva gjorde du den dagen da du forsto at koronaviruset ville få en effekt på din bedrift og deres kunder?
– Torsdag 12. mars er for meg D-dagen. Jeg sov ikke godt den natten, og kalte inn til allmøte dagen etter for å snakke med alle ansatte. I forkant av møtet hadde jeg vært i møte med ledelsen i TUIL. Det var dager med heftig planlegging, krisemaksimering og tanker om hvordan vi skal overleve dette.
– Hvordan har koronaviruset påvirket din bedrift og arbeidshverdag?
– Det har påvirket svært mye. Vi stengte ned bedriften den påfølgende mandagen. Resepsjonen og hyttene ble stengt. Det eneste vi holdt åpent er caravan-leie for dem som leier fast. Fellesområdene ble også holdt åpent for disse. Alle ansatte utenom meg ble permittert umiddelbart.
Ny markedsstrategi
– Hvilke endringer gjorde dere umiddelbart i markedsarbeidet deres?
– Vi stoppa alt markedsarbeid. Den første måneden gjorde vi ingenting. Etter at «søringkarantenen» ble opphevet, og vi merket at folk slipper litt taket, har vi begynt å ta opp igjen arbeidet litt.
Les også: Naturopplevelser eller storby i sommer? På Tromsø Lodge & Camping får du begge deler!
– Hvilke endringer måtte dere gjøre i markedsstrategien, da dere forsto at situasjonen kom til å vare lengre enn kanskje først antatt?
– Det vi har gjort er å begynne å se nærmere på det norske markedet og tenke litt i den retningen. Samtidig vet vi at utenlandsmarkedet er der, selv om de ikke booker eller reiser hit nå. Vi må nå de som sitter ute i verden. Vi vet at Tromsø er et populært reisemål på vinteren, og vi håper og tror at noen av dem er tilbake neste vinter.
Les også: 5 tips og råd: Markedsføring og kommunikasjon i koronaens tid
– Hvilke erfaringer har dere gjort dere hittil? Hva har gitt deg flest bekymringer og hvilke nye muligheter har dere sett?
– Fra å ha helt stengt ned, så begynner vi nå å få noen norske gjester. Folk er opptatt av hygiene og smittetiltak, de er forsiktige, men de har lyst å reise og røre på seg. Bobilfolk er begynt å komme i helgene, de sier at de er lei av å sitte hjemme. Vi hadde ingen gjester i april, nå i mai er det noen og i juni tror jeg det kommer enda flere.
Håper på rekordsommer
– Hvordan ser dere for dere veien videre, og hvordan tror du at du oppsummerer i august?
– Jeg håper at vi har hatt masse norske turister, masse barnefamilier, vennegjenger og bobilfolk. Vi har hatt tidenes beste sommervær, og mange har kommet for å se den fine byen og campingplassen vår. Sommeren ble bra, på tross av korona! Nå er det nesten slik at jeg tror det også, smiler Maria.
Les også: Dette må du «vanne» med for at bedriften skal vokse