Threads, jobbprat og Barbie-musikk. Sjekk ut hva som er nytt i sosiale medier!
Meta lanserer «Threads»
1: Du har sannsynligvis fått med deg den nye Meta-appen Threads? Appen ble lansert 5. juli, og på bare få dager hadde 70 millioner logget seg inn. Nå skal det nye sosiale mediet ha over 100 millioner brukere.
Formålet med Threads er å dele tekster, og være med i offentlige samtaler. Litt som Twitter, med andre ord. Appen er laget av Instagram, og du logger deg inn med Insta-brukeren din. Vel inne kan du skape tekstinnlegg på opptil 500 tegn, og også inkludere bilder, lenker og videoer. Du kan velge å ha åpen, eller privat profil.
Skaperne selv sier at visjonen for Threads er å ta det som Instagram gjør best, og utvide det til tekst. Med Threads vil de «skape et positivt og kreativt rom der du kan uttrykke ideene dine».
Les mer på Instagram-bloggen her!
Threads er lansert i mer enn 100 land, men enda ikke i Norge. Datatilsynet er skeptiske til appen, og har uttalt til NRK at «- Det er neppe godt nytt for personvernet».
Søksmål?
2: Twitter virker heller ikke helt fornøyd med nye Threads, og skal allerede ha truet med å saksøke Meta. Les mer om det her!
Hva dukker opp i Insta-feeden?
3: Instagram har nå tatt et ekstra steg for å forklare hvordan prioriteringen av innhold fungerer i appen – både i hjemme-feeden, i Stories, i Explore-feeden, i Reels og i søk.
De skriver i bloggen sin at de bruker ulike algoritmer i ulike deler av appen, tilpasset hvordan man bruker funksjonene. I Stories vil man gjerne se sine nærmeste venner, i Explore vil man oppdage nytt innhold, og i Reels vil man bli underholdt.
Dette skriver de blant annet om hvordan Feeden din kurateres:
- Du skal få en miks av innhold fra de kontoene du følger, forslag til kontoer, samt annonser i Feed. Du vil dessuten få en kombinasjon av video, bilder og bildekaruseller.
- Viktigst for prioriteringsrekkefølgen i Feeden er din aktivitet – altså ting du tidligere har likt, delt, lagret, kommentert etc.
- Så kommer informasjon om selve posten og hvor populær den er – hvor mange som har likt den, hvor fort de har likt den, kommentarer, delinger, lagringer, samt når posten ble lagt ut, og om den har et sted tagget.
- Deretter kommer informasjon om personen bak posten – for eksempel hvor mange som har interagert med denne personen den siste tiden.
- Så tas historien din med den som poster med i vurderingen – det kan vise hvor interessert du er i å se innlegg fra vedkommende. Bruker du for eksempel å like, eller kommentere poster fra denne personen?
- Jo mer sannsynlig Instagram tror det er at du vil interagerer med en post – for eksempel like eller kommenter, jo høyere i Feeden vil den vises.
Sommermusikk
4: Det svinger i Barbie, sommer og Den Lille Havfruen på Spotify for tiden!
Ifølge data samlet i juni på musikkstrømmetjenesten, er vi brukere glade i å spille tematisk korrekt musikk når sommeren er over oss. Totalt er det mer enn 32 millioner brukerskapte sommer-spillelister i appen nå. I tillegg elsker vi låter om sommer, og Taylor Swifts «Cruel summer» hadde mer enn 96 millioner streams mellom 1. april og 30. mai!
I sammenheng med at «Barbie» nærmer seg kinoene, har også Barbie tatt over Spotify. Brukerne har nå laget over 500.000 «Barbie»- eller «Barbiecore»-spillelister, og topplåta er ingen ringere enn «Barbie Girl» av Aqua.
Etter at Disneys live action-versjon av Den Lille Havfruen hadde premiere på kino i mai, har både det nye og det gamle soundtracket økt med 230 prosent i daglig gjennomsnittlig streaming.
Hva lytter du helst til i sommer?
Mye jobb-sjargong?
5: Har dere en egen sjargong på arbeidsplassen? Det sosiale mediet Linkedin har sammen med språkappen Duolingo publisert rapporten «State of Workplace Jargon», og her kommer det fram at 60 prosent av gen Z og 65 prosent av millennials ønsker at bruken av jobb-sjargong skal reduseres eller elimineres.
Med økt digital kommunikasjon, er det også større fare for at vi misforstår hverandre. 50 prosent svarer i undersøkelsen at misforståelser knyttet til jobb-sjargong gjør at man kaster bort tid hver uke.
41 prosent svarer at de har opplevd misforståelser, eller gjort feil på grunn av at de ikke har forstått jobb-sjargong, eller brukt den feil.
Sjekk også ut tidligere nyheter fra sosiale medier her, her og her!