Mange tror at innholdsmarkedsføring kun kan gjøre en vesentlig jobb øverst i kjøpstrakten, og ser på denne formen for reklame først og fremst som merkevarebygging.
Innholds-markedsføring som gir effekt
I det langvarige samarbeidet med Bil i Nord ser vi at innholdsmarkedsføring kan brukes til så mye mer. Nord-Norges største privateide bilforhandler, Bil i Nord, har siden 2016 satset tungt på innholdsmarkedsføring.
Salgsutløsende markedsføring
Det viser seg at innholdsmarkedsføring er utmerket for å
bygge en sterk, intern kultur, drive rekruttering og ikke minst pushe salg –
både av varer og tjenester.
Selv om salg ofte ikke er i fokus i artiklene, oppleves de
som troverdige og tilpasset målgruppen, og dermed kan innholdsmarkedsføringen
gjøre en jobb på alle nivåer i kjøpstrakten. I tillegg fungerer den som kanal
for å skape ambassadører, der fornøyde kunder kan fortelle om sin opplevelse.
God innholdsmarkedsføring setter leseren i kjøpmodus, og
siden oppstarten har trafikken til nettsiden bilinord.no økt markant, i tillegg
til at markedsandelene og omsetningen til Bil i Nord har økt betydelig.
Godt innhold i den rette kanalen gjør en viktig jobb, både
for merkevarene og leserne. Vi ser at med relevant innhold for den rette
målgruppen, så bruker leseren gjerne et minutt eller to på artikkelen. Det er
ingen andre former for reklame som holder på leseren så lenge, og dermed gir
kraft til å bevege gjennom hele kjøpstrakten og til slutt føre til ambassadører
for din merkevare.
I dag har Bil i Nord avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad,
Sortland, Svolvær, Leknes, Bodø, Mo i Rana og Mosjøen. Bil i Nord forhandler
Volvo, Ford, Renault, Mazda og Dacia, og har en omsetning på 1,5 milliarder
kroner.
Hva gjør vi konkret for Bil i Nord?
Innholdsmarkedsføring er «navet» i Bil i Nords markedsføringsmiks, og iNord leverer ukentlig tekst, bilder og video til nettsiden bilinord.no.
Artiklene som leveres, skrives ut fra ulike forretnings- og kommunikasjonsmål. Det være seg merkevarebygging, rekruttering eller salgsutløsende tekster.
Dette innholdet distribueres som annonsørinnhold på alle de store nettavisene i Nord-Norge (iTromsø, Harstad Tidende, Framtid i Nord, Folkebladet, VOL.no, samt Amedia-avisene Lofotposten, Avisa Nordland og Helgelands Blad).
iNord leverer også andre markedsføringstjenester til Bil i Nord, slik som idéutvikling, publisering på nettside, digital markedsføring (Facebook-annonsering og Google-annonsering), samt nyhetsbrev og kundeavis. iNord leverer også bannerkampanjer i nettaviser, samt programmatisk annonsering.