04
jan

Cathrine kjenner «hele» Norges hemmeligheter

Cathrine Louise Finstad er kvinnen bak kunstprosjektet «Norske Hemmeligheter». Under DGTL19 skal hun dele hemmeligheter om sosiale medier med konferansedeltakerne.

9. og 10. januar arrangeres Nord-Norges største konferanse for digital markedsføring, DGTL, i henholdsvis Bodø og Tromsø. En av årets «headlinere» er Cathrine Louise Finstad fra Oslo.

I 2009 startet hun kunstprosjektet «Norske Hemmeligheter», der hun illustrerte innsendte, anonyme hemmeligheter, og delte dem på nettsiden norksehemmeligheter.no.

— Det hele startet da jeg kom over det amerikanske prosjektet PostSecret. Det var så fascinerende og spennende, og jeg tenkte at det hadde vært kjempegøy å få til noe som engasjerte i like stor grad i Norge, forteller Finstad.

Fra enkel nettside til tusenvis av følgere

Som tenkt, så gjort. Hun opprettet en enkel nettside, og for å få fart på prosjektet lagde hun flyers, og tok kontakt med lokalavisa for omtale.

FOREDRAGSHOLDER: Cathrine Louise Finstad.

— Jeg er utdannet illustratør, og det betyr at man må lage sin egen arbeidsplass, og ikke alltid har oppdrag. Jeg tenkte at jeg kunne drive med dette prosjektet i de «tomme» periodene. Nå har jeg knapt tid til noe annet!

Det tok om lag to år før prosjektet begynte å rulle av seg selv og bli mer synlig. I dag har «Norske Hemmeligheter» en egen app, samt over 100.000 følgere på Instagram og over 5.600 følgere på Facebook.

—I tillegg er vi på Snapchat. I begynnelsen var det jeg og en annen illustratør som illustrerte alle hemmelighetene. I dag får vi hjelp fra leserne, forteller hun.

Ikke «glansbilde nok»

Finstad har fått en rekke positive tilbakemeldinger fra folk som følger kunstprosjektet – både de som leser hemmelighetene, og de som selv har sendt inn. Totalt har det kommet inn rundt 100.000 anonyme hemmeligheter til prosjektet.

"Norske Hemmeligheter"

HEMMELIGHETER: To av hemmelighetene fra “Norske Hemmeligheter”, som Finstad har illustrert.

— Jeg tror at folk sender inn hemmeligheter til «Norske Hemmeligheter» fordi det har blitt et sted der man kan dele det som ikke er «glansbilde nok» for Instagram-feeden. Enkelte har skrevet til meg at det var en befrielse bare å sende inn hemmeligheten – å sette ord på noe de hadde tenkt på, forteller Finstad.

SoMe-hemmeligheter

På DGTL skal Finstad gå nærmere inn på hvordan det er å ha, samt drifte, et digitalt kunstprosjekt på nett.

— Dessuten skal jeg avsløre hemmeligheter som handler om sosiale medier. Jeg ser stor forskjell på hemmelighetene jeg får inn om sosiale medier i dag, fra de jeg fikk inn tidligere år. På den måten kan jeg følge med på trendene, og disse hemmelighetene skal vi fordype oss i på DGTL, forteller hun.

DGTL

BREDT PROGRAM: Cathrine Louise Finstad er en av headlinerne på årets DGTL-konferanse.

Finstad tror deltakerne på DGTL dermed kommer til å få noe å reflektere over når det gjelder elementer ved sosiale medier som man ikke nødvendigvis snakker høyt om.

— Det er mye som er veldig gjenkjennbart. Dessuten tror jeg det vil være inspirerende for deltakerne å se hvordan et digitalt prosjekt som «Norske Hemmeligheter» har tatt form og bevegd seg fra en enkel nettside og ut i sosiale medier. Dette er et prosjekt som snart har levd i ti år, og som i dag har spredd seg ut over nesten alle flatene vi befinner oss på i dag.

Vil du få med deg Cathrine Louise Finstads foredrag? Bestill billett til DGTL her, og se resten av DGTL-programmet her!