fbpx

Slik skriver du en god tittel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Synes du det er vanskelig å finne en god tittel til tekstene dine? Da er disse tipsene til deg!

Ja, men hva er egentlig en god og effektiv tittel, til bloggen, kronikken, eller innholdsartikkelen? Jeg er helt sikker på at «de lærde strides», det gjør de vel alltid, men dette er i alle fall noen tips som kan hjelpe deg på riktig vei!

1: Fortell nok, men ikke for mye

Når du leser en tittel, skal du få et visst inntrykk av innholdet i teksten. En saftig clickbait-tittel kan kanskje få mange til å klikke, men lesetiden kan også bli lav dersom teksten ikke holder det tittelen lover. Med en ærligere tittel, som gir et oppriktig bilde av innholdet, har du større sjanse for å tiltrekke deg lesere som faktisk er interessert i teksten. Samtidig skal du ikke avsløre for mye i tittelen! Bygg opp spenningen, og behovet for å finne ut mer!   

Les også: Hva er annonsørinnhold, og hvordan fungerer det?

2: Gi leserne en grunn til å lese

Tittelen er salgsplakaten til teksten din. Det er den som avgjør om leseren bestemmer seg for å se nærmere på innholdet ditt, eller ikke. Tenk gjennom hvem du vil nå med teksten, og hva som skal til for å friste akkurat dem til å klikke. Hva er aktuelt for målgruppen?

Som nevnt i forrige punkt: du kan gjerne være litt kryptisk, men du kan også vekke interesse ved å vise tydelig med tittelen at innholdet er relevant for leseren.

Kanskje har du skrevet en innholdsartikkel med gode tips til tilberedelsen av julematen? En tittel som «Slik sikrer du sprø svor», eller «Fem gode tips til en annerledes julemiddag» kan være både relevant, interessant og spennende for ei målgruppe som nå er i gang med juleforberedelsene. Her forteller du hva leseren kan forvente seg av teksten, men du avslører ikke så mye at leserne ikke ser poenget med å faktisk lese artikkelen.

Les også: 3 gode råd: Slik unngår du skrvefeil i teksten din.

Foto av skriveblokk og penn

3: Fokuser på person

Vi liker å lese om mennesker, og kanskje særlig mennesker vi kan relatere til, og kjenne oss igjen i. Har du skrevet en innholdsartikkel der noen er intervjuet, kan navn og alder på vedkommende gjerne brukes i tittelen. Det kan gi et både nært og personlig preg.

Eksempel: «Mads (38) er ekspert på julevask. Dette er hans beste råd».

4: Lag liste-titler

«Dette er de 10 beste restaurantene i Norge», «Fem julegaver barna kommer til å elske», «Åtte enkle råd for en mer miljøvennlig hverdag».

Jeg er neppe alene om å elske lister, og elske gode og håndfaste tips og råd! Her er mulighetene uendelige til å skape attraktive titler, spesielt tilpasset den målgruppen du ønsker å nå.

«Ti tips til hvordan du tar bedre portrettbilder» er for eksempel det mest leste blogginnlegget på iNord-bloggen, etterfulgt av «4 trinn: Slik fungerer inbound marketing».

5: Gi svar på vanlige utfordringer

Titler som viser at du i artikkelen vil få svar på helt konkrete utfordringer, kan fungere helt utmerket. Særlig når leseren er aktivt på jakt etter akkurat denne informasjonen. En tittel med svar på en utfordring, kan potensielt ranke godt i organiske søk!

«Slik unngår du at juletreet drysser», eller «Alt du trenger å vite om husmaling» er et eksempler på slike titler. Her tilbyr du en rask og enkel løsning, på noe mange lurer på, og trenger kunnskap om.

6: Samsvar mellom tittel og bilde

Som oftest skal man også billedlegge artikkelen man har skrevet, og da kan det lønne seg å tenke at tittelen skal passe sånn noenlunde til det som vises på bildet. Her handler det ikke om at du skrive noe som nøyaktig henspiller til bildet, men sammenhengen skal ikke skurre for leseren heller.

For eksempel: Har du tittelen «Petra (24) investerte i leilighet: ­– Jeg elsker området!», blir det forvirrende for leseren om du presenterer tittelen sammen med et bilde av «Megler-Trond (47)», eller et bilde der «Petra» ser alt annet enn fornøyd ut.

Bilde og tittel som passer sammen, gir deg en mer effektiv inngang på teksten din!

Les også: Teksting av video øker visningstallene!

7: Utgå fra deg selv – hvilke titler liker du?

Hvilke titler fanger din oppmerksomhet i flommen av nyheter?

Scroll gjennom Facebook og nettaviser og «test» deg selv. Hva fungerer? Hvilke titler vekker nysgjerrigheten?

Her kan det være mye inspirasjon å hente, og denne øvelsen kan være med å gjøre deg mer bevisst, når du selv skal skape gode titler.

Lykke til med tittelskriving!

(PS: Trenger du hjelp til å skrive artikler? Her kan du lese hvordan vi skriver artikler og blogginnlegg for våre kunder.)