Inbound marketing handler om å jobbe aktivt for å tiltrekke seg nye kunder, engasjere potensielle kunder og begeistre de kundene du har slik at de blir lojale kunder over tid.
I denne artikkelen går vi gjennom de fire stegene som gjør at inbound marketing fungerer og skaper vekst. Inbound er en digital vekststrategi som gjør at bedriften din vokser ved å bygge meningsfulle og langvarige relasjoner til kontakter, potensielle kunder og eksisterende kunder.
Det aller viktigste i inbound marketing-metoden er godt, relevant og nyttig innhold. Det er det gode innholdet som gjør at besøkende kommer til din nettside. Deretter må du sørge for at din nettside leverer relevant og engasjerende innhold til hvert enkelt steg i dine potensielle kunders kundereise.
Mer om dette kan du lese i vår store guide om innholdsmarkedsføring.
Du må rett og slett vise riktig budskap til riktig målgruppe til riktig tid – alt ettersom hvor de er i den såkalte «salgstrakten» eller «kjøpsreisen».
Det gode innholdet ditt kan konvertere besøkende til leads (potensielle kunder), leads til kunder og kunder til entusiastiske ambassadører.
Last ned gratis guide: Slik genererer du flere leads fra din nettside
Trinn 1: Tiltrekk trafikk
Inbound marketing – eller inngående markedsføring – er basert på innhold av høy kvalitet som svarer på din potensielle kundes behov og interesser.
Du skaper trafikk til nettstedet ditt ved å gi relevant og engasjerende innhold til kjøperne dine på de kanalene hvor de befinner seg. Med systematisk innholdsproduksjon vokser den organiske trafikken til nettstedet ditt kontinuerlig.
Dette innholdet er ingen salgspitch, og du skal ikke pushe salgsbudskap ut til folk som i utgangspunktet ikke er interessert i å bli solgt til. Tenk heller nytteverdi og at du kan være med å beskrive en løsning på et problem som vedkommende har.
Les også: Fire trinn for å sikre at du lykkes med inbound marketing
Trinn 2: Fra besøkende til potensielle kunder (leads)
De fleste som besøker din hjemmeside er ikke klare til å kjøpe. Av den grunn vil de færreste fylle ut kontaktskjemaet ditt eller ringe deg første gang de er inne på nettsiden din.
Du må derfor gi dem en god grunn til å sende inn sin kontaktinformasjon på, som passer deres kundereise. Dette kan for eksempel være å laste ned en gratis guide/e-bok, påmelding på et arrangement, nyhetsbrev eller kontakt via en chatbot.
Les også: Hva er leads og hvorfor trenger din bedrift det
Trinn 3: Engasjer dine leads – led videre til ny kunde
Den som har lastet ned guiden eller meldt seg på ditt arrangement, kan fremdeles være langt fra å være kunde. Et lead er «en person som har vist interesse i din bedrifts produkter eller tjenester i en eller annen form». Når du har et lead er du ett steg nærmere en kunde. Nå må du bare finne ut om du har det rette produktet/tjenesten for denne kunden, og om kunden er rett for deg.
I dette steget i inbound marketing handler det om å pleie potensielle kunder ved å gi dem nøyaktig det innholdet de trenger, for å lede dem videre i kjøpsreisen til de til slutt er klar til å kjøpe og dermed bli en kunde av deg.
Avansert markedsføringsteknologi kan hjelpe deg å identifisere når den potensielle kunden er klar eller er i nærheten av å kjøpe. På dette stadiet er det viktig med et godt samarbeid mellom marked og salg.
(Disclaimer: Vi bruker HubSpot – som er en alt-i-ett-plattform for markedsføring, salg og kundeservice)
Trinn 4: Begeistre kunden
De nye kundene dine kan ha mange spørsmål om produktene/tjenestene dine. Gjennom godt innhold kan du gi dem personlig og oppdatert informasjon, som får dem til å føle at de tok det riktige valget når de valgte nettopp dine produkter eller tjenester.
Hvis nye kunder gjentatte ganger stiller de samme spørsmålene, må du automatisk gi svar før de engang har rukket å stille dem. Det er en allmenn akseptert sannhet at fornøyde kunder anbefaler virksomheten din til andre. I dag forteller de det ikke bare til sine nærmeste venner, men bruker gjerne også sosiale kanaler og når dermed potensielt ut til tusenvis av andre.
Inbound marketing handler om å kunne tilby potensielle kunder relevant informasjon og innhold på rett stadium i deres kundereise.
Alt handler om å levere riktig innhold, til rett person, til riktig tid og helst i den rette kanalen. I vår gratis guide får du innspill, ideer og inspirasjon til hvordan du kan skape nye – og salgsklare – leads. Klikk her for å laste den ned.