Snuser du på inbound marketing og lurer på om det er den riktige strategien for at din bedrift skal vokse? Før du går i gang med inbound marketing er det fire områder du må vurdere for å sikre at du lykkes.
Inbound marketing er en digital markedsføringsstrategi som handler om å skape mer trafikk til bedriftens nettside, og deretter konvertere besøkende til leads, leads til kunder og kunder til begeistrede ambassadører.
Inbound er nettopp metoden som gjør at bedriften din vokser ved å bygge meningsfulle og langvarige relasjoner til kontakter, potensielle kunder og kunder. Det handler om å skape verdi og å styrke disse slik at de når sine mål uansett hvor de er i sin kundereise.
For å sikre suksess må du vurdere disse fire områdene:

Trinn 1: Utvikle kjøpers personlighet (buyer persona)
Kjøpers personlighet – eller buyer persona – er helt sentralt i inbound marketing. Du bør definere din buyer persona (eller flere) basert på dine virkelige kunder. Jo nærmere du har identifisert kunden din, og funnet ut hvilke behov, interesser og ikke minst utfordringer den har, jo enklere er det å produsere kundefokusert innhold som svarer på denne personens spørsmål. Da finner denne personen (kjøperen) innholdet ditt på søkemotorer, som bidrar til ønsket handling. Når du vet nøyaktig hvem du markedsfører til, øker sannsynligheten for at markedsføringen din gir resultater.
Gjennom nøyaktige buyer personas er det enklere å skape riktig innhold, til riktig tid og i den riktige kanalen.
En slik buyer persona er en grundig beskrivelse av din ideelle kunde. Du lager en slik beskrivelse basert på kundedata og helst intervjuer med dagens kunder og kjennskap om deres forutsetninger, behov og ønsker.
Les også: Hva er et lead og hvorfor trenger din bedrift det?
Trinn 2: Sett klare mål
All markedsføring bør ha klare mål, og vi er opptatt av at markedsføringen skal være basert på din bedrifts forretningsmål. Når vi lager en strategi «oversetter» vi forretningsmålene til markedsføringsmål, og skisserer hvilke taktikker, grep og innhold vi vil ta for å oppnå dem.
Det er enklere å nå mål hvis du har definert dem i SMART-modellen;
S – spesifikt
M – målbart
A – akseptabelt
R – realistisk
T – tidfestet
Nå er det også på tide å lage en innholdsplan. I denne planen utvikler du innhold til hvert steg i kundereisen.
Last ned vår gratis guide: Slik genererer du flere leads fra din nettside

Trinn 3: Et integrert markedsføringsverktøy (f.eks Hubspot)
For å sikre god effekt av inbound marketing må du ta i bruk digitale verktøy for å sikre en god oppfølging av dine potensielle kunder.
HubSpot er et alt-i-et software for CRM, salg, markedsføring og service. De ulike funksjonene i verktøyet snakker sammen, og gjør det mulig å måle og analysere på tvers av kanaler. Ved å bruke et slikt verktøy er du sikret at du klarer å identifisere og pleie potensielle kunder, gi dem riktig innhold til riktig tid og automatisere en del trinn som du ellers ville måtte gjøre manuelt.
Se oversikt over hvilke verktøy du kan benytte deg av uten å bruke HubSpot.

Trinn 4: Systematisk implementering og kontinuerlig utvikling
Å innføre et moderne markedsføringsverktøy krever ofte økt kompetanse, og inbound marketing vil for mange innebære en ny måte å tenke på. Det vil kreve en ekstra innsats, trolig både fra din salgs- og markedsavdeling. Samtidig er systemet logisk satt opp, og det kreves ingen spesiell teknisk utdanning for å få det til å fungere.
HubSpot gir analyser og omfattende sporing på tvers av kundereisen, slik at du kan se hvilke grep som fungerer og hvilke som ikke gjør det. Etterhvert kan du utvikle videre det som fungerer, og droppe det som ikke gir ønsket effekt.
